تکنولوژی POC چیست؟ (نحوه عملکرد + مزایا و معایب)

احتمالا می دانید برای نصب یک دوربین مداربسته احتیاج به کابل های مختلفی داریم، از جمله این کابل ها شامل: کابل برق، کابل کنترل، کابل تصویر و… می باشد. اما همانطور که می دانید نصب دوربین مداربسته با کابل زیاد بسیار سخت و هزینه بر است، پس در نتیجه بهتر است از یک کابل برای تمام موارد استفاده کنیم؛ که به این کار تکنولوژی poc دوربین مداربسته می گویند.

 

کلمه Power over Coaxial به معنی ارسال جریان برق، اطلاعات و تصاویر دوربین مداربسته، که فقط توسط یک کابل انجام می شود، که مخفف آن POC می باشد.

همانطور که می دانید روش انتقال سیگنال در دوربین های آنالوگ و آنالوگ اچ دی متفاوت است، در دوربین های آنالوگ سیگنال های تصاویر، صدا و برق هر کدام به طور جداگانه ارسال می شوند تا دچار تداخل نشوند. در تکنولوژی POC آنالوگ، فقط برای جریان برق و انتقال تصویر استفاده می شود، همچنین محدودیت متراژ کابل دارد.
تکنولوژی دیگری به نام POC HD وجود دارد، که مانند مورد قبل محدودیت متراژ را ندارد و می توان تا 400 متر اطلاعات را منتقل کرد، همچنین جریان برق، انتقال تصاویر و انتقال صدا همگی بر روی یک کابل سوار می شوند.

مزایای تکنولوژی POC دوربین مداربسته

بزرگ ترین و مهمترین مزیت این تکنولوژی آسان کردن کابل کشی و همچنین کاهش هزینه های کابل کشی است، زیرا انتقال تمامی سیگنال ها و اطلاعات فقط روی یک کابل است.

پس در نتیجه می توان مزایای این تکنولوژی را به شکل زیر تعریف کرد:

  • نصب آسان
  • هزینه کم
  • صرفه جویی در زمان
  • ایمنی بیشتر

معایب تکنولوژی POC دوربین مداربسته

تکنولوژی POC در کنار مزایایی که دارد، دارای  معایبی از جمله محدودیت کابل می باشد.

یعنی برای افرادی که می خواهند مسافتی بیشتر از 200 متر را پوشش دهند مناسب نمی باشد، و باید از کابل دیگری استفاده کنند.

تفاوت تکنولوژی POC و POE چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم تفاوت این دو را برایتان بازگو کنیم به تعریف تکنولوژی POE می پردازیم.

همانطور که می دانید یک دوربین مداربسته برای انتقال اطلاعات و انتقال جریان برق به دو کابل جدا نیاز دارد، اما این تکنولوژی باعث می شود که کابل CAT علاوه بر انتقال جریان برق باعث اتصال دوربین مداربسته و دستگاه NVR هم بشود.

 

اگر بخواهیم خیلی ساده تفاوت این دو تکنولوژی را بیان کنیم باید بگویم، POE از طریق کابل cat (شبکه) اطلاعات را منتقل می کند، اما تکنولوژی POC از طریق کابل کواکسیال اطلاعات را منتقل می کند.

همچنین با تکنولوژی POC می توان تا فاصله 200 متر تا 400 متر اطلاعات را منتقل کنید، اما با تکنولوژی POE فقط می توان 100 متر را پوشش دهید.

کاربرد های تکنولوژی POC

  • استفاده برای پروژه های بزرگ: از این تکنولوژی می توان برای پروژه های بزرگ استفاده کرد، زیرا باعث مصرف حداقل کابل و کاهش هزینه ها می شود.
  • آسانسور: همانطور که می دانید کار در آسانسور به شدت سخت و دشوار است می توان در تونل آسانسور فقط از یک کابل استفاده کرد.
  • اماکن پر خطر: در مکان های مانند پمپ بنزین که احتمال خطر و انفجار در آن بسیار زیاد است استفاده از این تکنولوژی باعث می شود تعداد کابل ها به حداقل برسد و از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *