افزایش طول عمر دوربین مداربسته

بدون تردید، نگهداری و نحوه استفاده از دوربین مداربسته، می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر دوربین مداربسته و ماندگاری آن داشته باشد. معمولاً طول عمر مفید دوربین‌ مداربسته در انواع مختلف آن برابر با 5 الی 10 سال است (ممکن است عمر دوربین مداربسته به بیش از 10 سال هم برسد اما دیگر تکنولوژی آن بروز نیست.) که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد؛ اما انجام این 9 دستورالعمل‌ می‌تواند از خرابی دوربین مداربسته پیشگیری کند تا دوربین بتواند طول عمر مفید خود را داشته باشد و حتی برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته به‌طور چشمگیری تاثیرگذار باشد.

افزایش طول عمر دوربین مداربسته

برای افزایش طول عمر دوربین‌ مداربسته‌، بهتر است دستورالعمل‌های زیر را انجام دهید:

  • چک لیست برای بررسی دوره‌ای دوربین مداربسته
  • بررسی محدوده تحت پوشش دوربین
  • توجه به محیط نصب دوربین مداربسته
  • توجه کابل ‌های مورد استفاده برای دوربین مداربسته
  • لرزش دوربین مداربسته
  • خرید تجهیزات اصلی
  • بررسی حافظه هارددیسک و منبع تغذیه
  • تمیز کردن لنز دوربین مداربسته
  • خرید دوربین مداربسته با کیفیت

چک لیست و بررسی دوره‌ ای دوبین مداربسته

بررسی دوره‌ای اتصالات و اجزای دوربین مداربسته، می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش طول عمر دوربین مداربسته برجای بگذارد. بهتر است هر 6 ماه یک‌بار، به چک لیست و بررسی دستگاه و اتصالات آن بپردازید. اگر در حین بررسی، متوجه پوسیده شدن اتصالات، باز شدن یا آسیب‌دیدگی قطعات دوربین مداربسته شده‌اید، اقدام به تعویض یا تعمیر آنها نمایید. همچنین، اگر از برق پشتیبانی یا UPS استفاده می‌کنید، شارژ بودن باتری دوربین را نیز چک نمایید.

چک لیست آبی به همراه مردی با مداد آبی

بررسی محدوده تحت پوشش دوربین

اگر قصد نصب دوربین در فضای باز را دارید، حتماً به محدوده پوشش‌دهی آن توجه نمایید. نصب دوربین در یک محدوده نامناسب و در معرض اثابت شاخ و برگ درختان باعث آسیب‌دیدگی دوربین مداربسته خواهد شد. همچنین، توجه داشته باشید که پرندگان روی دوربین شما، آغاز به ساخت لانه نکنن؛ زیرا این کار تاثیر منفی در ماندگاری دوربین خواهد گذاشت.

توجه به محیط نصب دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از خرابی دوربین مداربسته و افزایش طول عمر دوربین مدارببسته دقت کردن به شرایط جوی است، شما اگر قصد دارید دوربین خود را در محیط باز نصب کنید باید از دوربین مداربسته ضد آب و ضد گرد و غبار استفاده کنید تا در شرایط جوی مختلف به دوربین آسیب وارد نشود.

توجه به کابل ‌های مورد استفاده برای دوربین مداربسته

بدون تردید استفاده از مجموعه کابل‌هایی باکیفیت برای افزایش ماندگاری سیستم امنیتی، بی‌تاثیر نخواهد بود. ممکن است جهت جلوگیری از بروز مشکلاتی در راستای خرابی سیستم، لازم باشد تا در زمان‌های منظم اقدام به بررسی اتصال کابل‌ها در مانیتور و دوربین نمایید. با چک کردن اتصال کابل‌ها، در صورت خرابی آن می‌توانید در اسرع وقت کابل را تعویض کرده و از خرابی کل سیستم امنیتی و بروز خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

لرزش دوربین مداربسته

در هنگام نصب دوربین، بیشترین دقت را به کار گیرید. ثابت نبودن جای نصب دوربین باعث لرزش در دوربین مداربسته شده و احتمال شل شدن یا افتادن دوربین روی زمین وجود دارد. کوچک‌ترین لرزش دوربین می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد.

خرید تجهیزات اصلی

یکی از اقدامات مهمی که می‌توانید در هنگام مواجهه با خراب شدن سیستم امنیتی خود انجام دهید، جایگزینی قطعات اصلی به‌جای قطعات پوسیده، آسیب دیده یا تجهیزات خراب است. در واقع ساختار یک سیستم می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر طول عمر آن داشته باشد. زمانی که تجهیزات سیستم دوربین شما دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، حتماً از تجهیزاتی اصل و باکیفیت استفاده نمایید و به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر، اقدام به تعویض قطعات و جایگزینی تجهیزات فابریک نکنید.

بررسی حافظه هارددیسک و منبع تغذیه

هارددیسک وظیفه ذخیره و ثبت تصاویر ویدیویی ضبط شده توسط دوربین مداربسته را برعهده دارد. بنابراین، هارددیسک از اجزای اصلی و مهم سیستم امنیتی به شمار می‌رود. برای افزایش طول ماندگاری دوربین خود بهتر است این حافظه را در Overwrite قرار دهید. پر شدن فضای هارد سبب پاک شدن تصاویر قبلی ثبت شده می‌گردد. در این میان می‌بایست به منبع تغذیه سیستم خود توجه نمایید. خرابی منبع تغذیه باعث ثبت نشدن تصاویر در حافظه دوربین و ایجاد خسارت‌های بسیار خواهد شد.

تمیز کردن لنز دوربین مداربسته

معمولاً بیشتر دوربین‌های مداربسته‌ در خارج از محیط و در فضای باز نصب می‌شوند. آلودگی، گردوغبار و عواملی از این قبیل می‌توانند باعث ثبت تصاویر ویدیویی بی‌کیفیت شوند. آلودگی می‌تواند در عملکرد سیستم نیز تاثیر مخربی داشته باشد. برای جلوگیری از قرار گرفتن آلودگی روی دوربین، یک برنامه منظم برای تمیز کردن آلودگی‌ها را در بگیرید.

خرید دوربین مداربسته با کیفیت

تمامی دوربین‌های مداربسته در راستای ضبط تصاویر ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از قابلیت یکسانی برخوردار هستند؛ اما خرید دوربینی با کیفیت بالا می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش طول عمر دوربین داشته باشد. دوربین‌هایی با کیفیت پایین، معمولاً عمری کم‌تر نسبت به دوربین‌های کیفیت بالا دارند. در هنگام خرید علاوه‌بر توجه به قیمت دوربین، می‌بایست به کیفیت آن دقت بیشتری نمایید.

سخن پایانی

برای بهره‌برداری و استفاده طولانی مدت از یک سیستم امنیتی، نیاز است تا در ابتدا با نحوه استفاده و نگهداری از آن آشنا شوید. استفاده درست و نگهداری مناسب از دوربین مداربسته می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش طول عمر آن داشته باشد. بررسی دوره‌ای دوربین و تجهیزات آن، تهیه دوربینی باکیفیت، بررسی هارددیسک و منبع تغذیه، چک کردن اتصالات کابل، خریداری قطعات اصلی به‌جای تجهیزات فابریک و… از مجموعه اقداماتی هستند که گنجاندن آنها در چک لیست دوربین مداربسته، امری ضروری است.

2 دیدگاه در “9 قدم مهم برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته {روش کاربردی}

  1. عباسپور گفت:

    واقعا این چیزا تاثیر داره و عمر دوربین رو بالا میبره؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      سلام، بله قطعا تاثیرگذاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *