کابل cat چیست؟ معرفی انواع کابل cat و تفاوت‌های آن + قیمت

به زبان ساده کلمه CAT مخفف کلمه (category) کتگوریکه  به معنای دسته یا گروه می باشد. کابل Cat نوعی کابل است که برای انتقال اطلاعات با سرعت های مختلف بسته به نیاز کاربر طراحی شده است. این یک راه راحت و مقرون به صرفه برای مشاغل و کاربران خانگی است تا داده ها را به سرعت و کارآمد منتقل کنند. رایج‌ترین کابل‌های cat کابل‌های cat5، cat6 و cat7 هستند که همگی بسته به نوع شبکه‌ای که شما نیاز دارید، سرعت‌ها و محدوده‌های فاصله متفاوتی را ارائه می‌دهند. خوشبختانه همه این کابل ها می توانند سرعت بالایی را برای اتصال به اینترنت یا سایر برنامه های شبکه ای در اختیار کاربران قرار دهند.
کابل cat
منظور از cat در کابل شبکه

کابل UTP

کابل UTP يکی از متداولترين کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپيوتری است. از کابل های فوق، علاوه بر شبکه های کامپيوتری در سيستم های تلفن نيز استفاده می گردد (CAT1). شش نوع کابل UTP  متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود. کابل CAT5 ، متداولترين نوع کابل UTP محسوب می گردد .کابل های UTP دارای استانداردهای متعددی بوده که سرعت و پهنای باند فرکانسی آنها عبارت اند از:CAT5=100Mhz | CAT5e=200Mhz | CAT6=250.350Mhz | CAT7=600,1000Mhz

کابل CAT5

کابل های Cat5 از گونه UTP هستند که البته این روزها دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی خرید و تهیه کابل های آن به سختی صورت می گیرد. حداکثر پهنای باند آنها 100 مگاهرتز است و سرعت آنها به حداکثر 100 مگابیت در ثانیه می رسد. مصافت پیشنهادی و یا به عبارت بهتر حداکثر مسیری که توسط این کابل پوشش داده می شود نیز 100 متر است. این استاندارد در حال پیوستن به تاریخ است.

کابل CAT5e

دومین استاندارد با نام Cat5e شناخته می شود که پسوند e در آن به معنی Enhanced است. استاندارد Cat5e به منظور جلوگیری از تداخل ناخواسته در سیم کشی طراحی شده که البته دارای ویژگی های بهبود یافته دیگر نیز خواهد بود. Cat5e نیز با فرکانس موثر 100 مگاهرتز، دارای سرعت انتقال حداکثر 1000 مگابیت در ثانیه است. این پروتکل نیز از ویژگی ارتباط UDP پشتیبانی کرده و یکی از مزایای آن قیمت مناسب است که استفاده آن را گسترش داده است.

کابل CAT6

استاندارد بعدی Cat6 است؛ در Cat6 یک پوشش محافظ اضافی بر روی کابل ها قرار داده شده است که برای کاهش تداخل و بهم ریختگی سیگنال ها طرحی شده است. اما مهمترین مزیت آن پیکربندی UTP یا STP در کنار فرکانس 250 مگاهرتز است. در نتیجه با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه پهنای باند مناسبی را در اختیار خواهید داشت. اما یکی از نقاط ضعف Cat6 محدودیت در مسافت است که به 55 متر محدود شده و در صورت افزایش این مسیر، سرعت آن حتی تا 1 گیگابیت در ثانیه نیز کاهش خواهد یافت. به دلیل ساختار Cat6، قیمت نهایی آنها مقدار از کابل های Cat5e گران تر است.

کابل CAT6a

پروتکل Cat6a به همراه پسوند a به معنی Augmented است. این استاندارد کابل هایی که با فرکانس 500 مگاهرتز سازگار هستند. دومین مزیت آنها، ضخامت و حفاظت بیشتر است. اینبار بر خلاف مدل ساده Cat6 می توان طول کابل کشی را تا 100 متر نیز گسترش داد. پروتکل Cat6a از استاندارد STP پشتیبانی کرده و سرعت 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. کابل های Cat6a را برای مواردی از جمله کاربردهای صنعتی و شرایط غیر خانگی نیز پیشنهاد می کنیم.

کابل CAT7

در نهایت به یکی از پیشرفته ترین فناوری های موجود، یعنی Cat7 می رسیم. این پروتکل ضمن پشتیبانی از SSTP، دارای فرکانس 600 مگاهرتز است. سرعت 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه نیز برای این فناوری صادق است؛ با این وجود محدودیت مسافت آن، می تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد. Cat7 در مسافت های طولانی ، سرعت 10 گیگابایت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار می دهد؛ با این وجود در مسافت های کوتاه (15 متر) این استاندارد می تواند سرعت حداکثر 100 گیگابایت در ثانیه را نیز برای نقل و انتقال بدست آورد. استاندارد Cat8 همچنان در حال تدوین مراحل نهایی است تا با سرعت و پهنای باند بیشتر راهی بازار گردد. Cat7 برای سیستم های پایگاه داده، حرفه ای، سرور و … مناسب است.

کابل CAT8

کابل های cat8 جدید ترین نوع کابل شبکه می‌باشد که این کابل با کابل‌های قدیمی خود بسیار متفاوت می‌باشد. کابل cat8 بر خلاف نسل های قدیمی دارای فرکانس 2 گیگاهرتز می‌باشد. این کابل ها نیز همانند کابل های نسل قدیمی دارای شیلد می‌باشد تا در برابر نویز مقاوت خوبی را از خود نشان دهند.کابل cat8 قادر هستند تا از سرعت 25 الی 40 گیگابیت را پشتیبانی کند. یکی از بهترین ویژگی های این کابل، سازگاری آن با نسل قدیمی خود یعنی cat7 می‌باشد؛ یا به عبارتی دیگر شما می‌توانید تنها با خرید کابل cat8 آن را جایگزین کابل نسل قدیمی خود کنید و از سرعت فوق العاده این کابل لذت ببرید.
کابل شبکه

تفاوت های کابل کت

کابل cat8

در جدول مربوطه می توانید تمام کابل های CAT همراه با ویژگی آنان را مشاهده کنید:

نام کابلتوضیحاتپهنای بانداستاندارد اترنتحداکثر سرعت
کابل CAT1از این کابل فقط برای شبکه تلفن همراه استفاده می شود و همچنین 4 سیم دارد.1MHzNot used for data1Mbps
کابل CAT2از این کابل در شبکه Token Ring استفاده می شود و همچنین داری 4 جفت سیم می باشد.10MHzToken Ring4Mbps
کابل CAT3این کابل جز اولین کابل هایی است که در شبکه LAN مورد استفاده قرار می گیرد.16MHz10BASE-T Ethernet10Mbps
کابل cat4از این کابل در شبکه های پیشرفته Token Ring استفاده می کنند.20MHzToken Ring20Mbps
کابل CAT5از این کابل برای شبکه های پیشرفته LAN استفاده می شود.100MHz100BASE-T Ethernet100Mbps
کابل CAT5eاز این کابل برای تمامی شبکه های LAN استفاده می شود.100MHz1000BASE-T Ethernet1000Mbps
کابل CAT6این کابل دارای یک روکش پلاستیکی است و بین زوج سیم ها استفاده می شود.250MHz10GBASE-T Ethernet10Gbps
کابل CAT6aاز این کابل در تمام شبکه های اترنت LAN مورد استفاده قرار می گیرد.500MHz10GBASE-T Ethernet10Gbps
کابل CAT7از این کابل برای توسعه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. و از تعداد زیادی زوج سیم استفاده می کند و دارای روکش پلاستیکی است.600MHzNot drafted yet10Gbps

قیمت کابل های CAT

قیمت این کابل ها بر اساس سرعت و پهنای باندی که دارند تایین می شوند. و مطمئنا که طول کابل و همچنین برند سازنده کابل نیز در قیمت کابل های CAT تاثیر مستقیم دارد. قیمت این کابل ها میتواند از 1 میلیون تومان شروع شود و به 6 میلیون یا حتی بیشتر نیز برسد، همانطور که بالاتر نیز گفتیم این اختلاف قیمت به خاطر طول کابل، برند سازنده، سرعت و پهنای باند کابل CAT می باشد. برای دیدن قیمت انواع کابل های CAT و خرید آن می توانید از محصولات زیر را مشاهده کنید.

43 دیدگاه در “کابل cat چیست؟ معرفی انواع کابل cat و تفاوت‌های آن + قیمت | ایمن موج ثامن

  1. احمد گفت:

    سپاس از مطلب خوبتون

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🌹🌹🌸

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      ❤️❤️

      1. فرزاد گفت:

        قیمت متری چنده تمام مس؟

        1. ایمن موج ثامن گفت:

          با سلام و احترام، لطفا صفحه فروشگاه کابل کت رو چک کنید.

  2. سمانه گفت:

    خیلی عالی بود

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      سپاس ❤️

    2. جعفری گفت:

      سپاس کامل و مفید بود

  3. احمدی فر گفت:

    سلام داخل وبسایت امکان خرید کابل به
    صورت آنلاین رو ندارید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام احترام درحال حاضر تنها به صورت تلفنی و حضوری امکان خرید و استعلام قیمت وجود داره
      اما بزودی این امکان هم به سایت اضافه میشه

  4. AX گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون💖💖

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🌺🙏🏼

  5. علی فخیمی گفت:

    سلام کابل کت 7 موجود دارین؟
    داخل محصولات سایت چرا کلا کابل کت نیست؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      سلام بله، لطفا تماس بگیرین.
      09303739775

  6. سروش گفت:

    بهترین کابل کت کدوم مدله؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام
      بستگی به نیاز شما داره.
      ولی معمولا برای دوربین های مداربسته کابل cat 6 انتخاب مناسبی هست.

  7. رضا گفت:

    سلام، کابل شبکه رو کی داخل سایت موجود می کنید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام
      کابل کت داخل سایت موجوده.
      شما میتونید محصولات رو در انتهای همین صفحه و یا صفحه محصولات کابل کت مشاهده کنید.

  8. عارف گفت:

    سپاس از مطلب کامل و خوبتون.
    یک سوال دوربین مداربسته رو با چه کابل cat وصل میشه؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. معمولا برای دوربین مداربسته از کابل cat 6 استفاده میشه.

  9. کیوان گفت:

    توی انواع کابل cat کدوم یکی از کابل ها جدید تر هست؟ cat7؟ اما از این کابل خیلی کم استفاده میشه تو بازار هم کم هست علت چیه؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله اخرین کابل cat7 هست. از این کابل در پروژه های خاص استفاده میشه.

  10. رضازاده گفت:

    قیمت کابل cat مدل cat6 utp cu متری چقدره؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. قیمت این نوع کابل cat متری 7 هزار تومان می باشد؛ جهت اطلاعات بیشتر و خرید بر روی لینک زیر کلیک کنید.
      https://imenmojcctv.com/product/cat6-utp-cu/

  11. sarvani گفت:

    سلام میشه بگید تفاوت کابل CAT6 و کابل CAT6a دقیقا چیه؟ توی محتوا نوشتید که: “اینبار بر خلاف مدل ساده Cat6 می توان طول کابل کشی را تا 100 متر نیز گسترش داد. پروتکل Cat6a از استاندارد STP پشتیبانی کرده و سرعت 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. کابل های Cat6a را برای مواردی از جمله کاربردهای صنعتی و شرایط غیر خانگی نیز پیشنهاد می کنیم.”
    تفاوت هاش رو در این قسمت نوشتید، اما در جمله اخر گفتید که این مابل کاربرد غیر خانگی داره، یعنی الان اگر من بخوام برای کار های ساده از این کابل نمیتونم استفاده کنم؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله تفاوت های این دو کابل cat رو همون طور که خودتون هم گفتید نوشتم.
      خیر بایدی وجود نداره، کابل cat6a برای کار های ساده و خانگی پیشنهاد نمیکنیم، چون می تونید با هزینه کمتر نتیجه مورد نظرتون رو داشته باشید! اما اگر بخواینن می تونید از این نوع کابل cat برای استفاده خانگی هم استفاده کنید

  12. علیرضا گفت:

    با سلام و احترام داشتم بخش کامنت های این مقاله رو می خوندم که به پاسخ شما که گفته بودید: “بله اخرین کابل cat7 هست. از این کابل در پروژه های خاص استفاده میشه.” بر خوردم. درون محتوا در باره کابل cat8 نوشتید مگه اخرین نوع کابل cat سری 8 این کابل ها نیست؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله حرف شما کاملا درست می باشد اون کامنت کمی قدیمی می باشد و متاسفانه جواب ما اشتباه بود. همانطور که در مقاله هم گفتیم جدید ترین نوع کابل cat کابل cat8 می باشد. ممنون از ثبت نظرتون

  13. علی گفت:

    سلام و وقت بخیر میخواستم یک کابل برای مودم فیبر نوری تا سیستم تهیه کنم کابلی که با خود مودم هست راحت بیست و پنج مگابایت میده منتها کوتاهه خیلی میخواستم بدونم برای برد ده تا پانزده متری کابلی که هم سرعت بالا داشته باشه هم تاخیر پایین چه پیشنهادی دارید
    سپاسگزارم

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام.
      پیشنهاد ما به شما استفاده از پچ کابل های آماده فیبر نوری هست.
      جهت اطلاع از قیمت با شماره 09303739775 تماس بگیرید.

  14. آریا گفت:

    برای دوربین های تحت شبکه از کابل cat استفاده میشه درسته؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله دقیقا همینطوره

  15. کاملی گفت:

    ممنون از وب سایت ایمن موج ثامن برای محتوا کامل و خوبه درباره کابل cat

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      خوشحالیم که راضی بودید 🙏🌺

  16. جواد گفت:

    با سلام و خسته نباشید خواستم بابات مطلب کامل و جامع که درباره کابل cat نوشته بودید تشکر کنم.

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. خوشحالیم راضی بودید

  17. حسن زاده گفت:

    سلام من دوربین مداربسته داهوا مدل DH-HAC-HFW1400SP می باشد میشه راهنمایی کنید باید از چه نوع کابل CAT استفاده کنم؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام، دوربین مداربسته داهوا شما داری تکنولوژی آنالوگ یا HD است و برای دوربین ها نمی توان از کابل CAT استفاده کرد، بلکه باید از کابل کواکسیال استفاده کنید.

  18. سلطانی گفت:

    مقاله کابل cat عالی بود، به تیم ایمن موج ثامن خسته نباشید میگم

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🙏🌺

  19. علی گفت:

    برای دوربین مداربسته ای که کیفیت تصویریش 8 مگاپیکسل است، باید از کابل cat استفاده کنم؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. برای دوربین مداربسته که تکنولوژی ساخت اون تحت شبکه (IP) باشه باید از کابل CAT استفاده کنید، حتی اگه کیفیت تصویری دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل یا 1 مگاپیکسل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *