فیبر نوری در دوربین مداربسته : کاربرد،آموزش نصب،مزایا و قیمت

کابل‌های دوربین در تمامی دوربین‌های مداربسته دارای برخی محدودیت‌ها است که عبارتند از:

* معمولا فواصل ارتباطی به چند صد متر محدود می‌شوند مگر اینکه از تقویت‌کننده‌های تحت کنترل استفاده شود.
* آسیب پذیری دربرابر تداخل ناشی از دستگاه‌های الکتریکی، رعد و برق و سایر تجهیزات الکترونیکی
* حلقه‌های زمین (برق) موجب مشکلات عمده‌ای می‌شوند.
* واضح است برخی روش‌ها به منظور برطرف کردن این مشکلات وجود دارد اما در نهایت کابل کواکسیال گزینه ایده‌ال محسوب نمی‌شود.
به همین خاطر فیبر نوری عمدتا به عنوان تنها روش انتقال سیگنال‌ها درسرتاسر شبکه‌های دوربین مداربسته ترجیح داده می‌شود. این مقاله کاربرد فیبر نوری در دوربین‌های مداربسته را مورد بحث قرار می‌دهد و از آن به عنوان بهترین روش در راستای استفاده موثر از فناوری‌های امروزی یاد می‌کند.

فیبر نوری یک بستر انتقال در دوربین مدار بسته است که به واسطه آن، انتقال پهنای باند Mb/S 500 در اختیار قرار می‌گیرد که توان انتقال 15 تصویر همزمان، همراه با دیتا (فرامین کنترلی) و صوت با بهترین کیفیت امکان پذیر می‌باشد، لازم به ذکر است جدیدترین و توانمندترین بستر انتقال دنیا در حال حاضر این بستر انتقال می‌باشد. شرکت ایمن موج ثامن یکی از معتبرترین عرضه کنندگان دوربین مدار بسته در ایران است که با کیفیت‌ترین دوربین‌ها را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. جهت اطلاع بیشتر و یا خرید دوربین مداربسته می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 32291640 تماس حاصل فرمایید.

 انواع فیبر نوری

کابل فیبر نوری در دو نوع عمده عرضه می­‌شود: فیبر چند­حالته و تک­ حالته. فیبر چندحالته دارای یک هسته یا به اندازه 50 یا 62.5 میکرون است و معمولا برای انتقال سیگنال­‌ها بین اتاق­‌های برقراری ارتباطات مخابراتی داخل یک ساختمان یا محوطه استفاده می­‌شوند. فیبرهای چندحالته که بیشتر کاربرد امنیتی دارند از ال­ ای ­دی ارزان یا لیزرهای مقرون­ به­ صرفه جهت انتقال سیگنال بهره می‌­برند. مراحل تست و نصب نهایی این فیبرها از فیبر تک­ حالته آسان­تر است. نقطه ضعف فیبر چندحالته به محدودیت کابل کشی آن مربوط می­‌شود که معمولا 4 کیلومتر و نیم است. فیبر تک­ حالته دارای هسته­‌ای به اندازه 7 تا 10 میکرون است و معمولا برای کابل­ کشی در فواصل طولانی­‌تر بعضی­ مواقع بیش از 80 کیلومتر با پهنای باند گسترده کاربرد دارد.

مزایای فیبرهای نوری

فناوری فیبر نوری در این موقعیت­‌ها موثر واقع می­‌شود: جایی­که مسافت و سازگاری الگترومغناطیسی یک دغدغه به حساب می­‌آیند، فیبر نوری یک فناوری ساده برای حل مشکلات در بسیاری از موقعیت­‌ها تلقی می­‌شود. فیبر نوری از برخی ویژگی­‌های فنی عالی برخوردار است:

کاربرد فیبر نوری در دوربین مداربسته

سیستم‌­های آنالوگ
انتقال سیگنال­‌های آنالوگ طی یه مرحله پیشرفت داشته است:

*سیستم‌­های AM (مدولاسیون دامنه)
*سیستم‌­های FM(مدولاسیون فرکانس)
*سیستم‌­های دیجیتالی
سیستم‌های مدولاسیون دامنه جزء نخستین سیستم­‌های فیبر نوری دوربین­‌های مداربسته و قابل دسترس در صنعت بودند. این سیستم­‌ها در مسافت چند کیلومتری عملکرد تصویری عالی از خود نشان می­‌دهند اما سیگنال با توجه به بیشتر شدن مسافت تضعیف می‌­شود. این فناوری همچنان کاربرد گسترده‌­ای در انتقال تصویر از طریق فیبر چندحالته دارد جایی­که از نظر اقتصادی عملکرد رضایت­ بخشی را ارائه می­‌کند. سیستم‌­های مدولاسیون فرکانس با ویژگی‌­های فنی کاملی وارد بازار شدند و معمولا عملکرد بهتری نسبت به سیستم مدولاسیون دامنه دارند، طوری که مسافت تاثیر چندانی بر عملکرد آنها نمی­‌گذارد و با هر دو فیبرهای تک­ حالته و چندحالته عملکرد موفقیت­ آمیزی دارند. درپایان، سیستم­‌های دیجیتالی فشرده­ نشده از عملکرد بسیار بالایی برخوردار هستند و انتقال سیگنال با توجه به مسافت تغییری نمی‌­کند (مگر اینکه از پرتگاه به پایین سقوط کند) و بیشتر با فیبرهای تک حالته استفاده می‌­شوند اما معمولا با فیبرهای چندحالته هم کاربرد دارند. قیمت خرید فیبرهای تک­ حالته با فیبرهای چندحالته و دیجیتالی کمی فرق می­‌کند و اما اختلاف قیمت چندان زیاد نیست. البته، عملکرد فیبرهای دیجیتالی نسبت به بقیه بسیار فوق­العاده است.

نحوه انتخاب تجهیزات اپتیکال
مهمترین پارامترهایی که در زمان انتخاب وسایل اپتیکال و کابل نوری باید به آنها توجه داشت عبارتند از:

نوع سیگنال
سیگنال­‌های دوربین آنالوگ با استفاده از مبدل­‌های تصویری ارسال و دریافت می­‌شوند، درحالی­که دوربین تحت­ شبکه نیازمند استفاده از مبدل­‌های رسانه اترنت می‌­باشد.

مسافت انتقال سیگنال
مسافت انتقال سیگنال تعیین کننده نوع فیبر نوری است. تا بیش از 100 متر از هر نوع کابلی مانند فیبر شیشه‌­ای یا پلیمری می‌­توان استفاده کرد (تک­ حالته یا چندحالته). استفاده از فیبرهای شیشه­‌ای تک ­حالته یا چندحالته در فواصل بین 100 متر تا 2 کیلومتر امکان­پذیر است. مسافت­‌های بیشتر از 2 کیلومتر به دلیل تضعیف کمتر نیازمند استفاده از فیبر شیشه­‌ای تک ­حالته است.

تعداد سیگنال­‌ها
تعداد سیگنال­‌های تصویری در یک دوربین مداربسته آنالوگ مشابه تعداد دوربین­‌های استفاده شده است. این عامل احتمال انتخاب دستگاه مبدل با تعداد ورودی­‌های مناسب را تعیین می‌­کند. درصورتی­که از سیستم برای انتقال صدا، آلارم، و سیگنال­‌های دوربین چرخشی استفاده می‌­شود، مبدل باید به کانکتورهای مناسبی مجهز باشد. در مورد سیستم­‌های مداربسته آی­ پی، تمامی سیگنال­‌ها (تصویری، کنترل دوربین چرخشی، آلارم، صوت) با یک سوئیچ چند ورودی و مجهز به مدول SFP ترکیب می­‌شوند. با استفاده از کابل نوری قابل دسترس آسان می­‌توان مانیتور دوربین مداربسته در موقعیت­‌های مختلف را به بهترین نحو به کار بست.

لینک­‌های ارتباطی از طریق فیبر نوری در دوربین مداربسته آنالوگ
این امکان وجود دارد که سیگنال‌­های حاصل از دوربین­‌های مداربسته آنالوگ را از طریق مبدل‌­های تصویر چندحالته به سیگنالی نوری تبدیل کرد. بسته به اینکه در چه حالتی باشد، یک فیبر نوری قادر است سیگنال­‌های حاصل از 1، 4، 8 یا 16 دوربین را انتقال دهد. به لطف مبدل­‌های تصویری و فیبرهای تک­ حالته، می­‌توان دوربین­‌های مداربسته را در فاصله بیش از 20 کیلومتری از مرکز نظارتی نصب کرد. دربسیاری موارد، فیبرهای نوری در مسافت­‌های بسیار کوتاهتر بخصوص در مناطقی با سطح بالایی از تداخل الکترومغناطیسی یا جاهایی که در معرض برخورد با صاعقه قرار دارند، عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌­دهند.

لینک‌­های ارتباطی از طریق فیبر نوری در دوربین مداربسته آی ­پی

با استفاده از مبدل‌های رسانه اترنت یا سوئیچ­‌های مجهز به مدول SFP که امکان انتخاب آنها طبق نیاز هم وجود دارد می‌­توان جریان­‌های تصویری حاصل از دوربین­‌های آی­ پی را به سیگنال­‌های نوری تبدیل کرد. امکان انتقال سیگنال دوربین مدار بسته از طریق فیبر نوری با توجه به مدیریت مرکزی یا توزیعی و همچنین استفاده از فیبرهای نوری کوچکتر در نقاطی با سطح بالایی از تداخل الکترومغناطیسی یا در معرض صاعقه برق، می­‌تواند بسیار گسترده باشد.

هزینه

علی‌رغم وجود چندین دوربین، هزینه فیبر نوری تنها تا حدودی افزایش پیدا می‌­کند (به ­دلیل استفاده از مبدل‌­های تصویری مختلف) و اینکه می­‌توان تمامی کانال­‌های تصویری را از طریق یک فیبر انتقال داد. هزینه کابل ­کشی مسی با توجه به تعداد دوربین­‌ها بالا می­‌رود (استفاده از کابل­‌های بیشتر) و مستلزم قیمت بالاتر نصب دوربین می‌­باشد. فیبرهای نوری به دلیل اندازه و وزن کم امکان نصب سریعو به­ مراتب راحت­تر را نسبت به کابل­‌های کواکسیال فراهم می‌­سازند.

گروه فنی مهندسی ایمن موج ثامن نمایندگی رسمی دوربین های مداربسته ی فالکن تحت لیسانس آلمان و هامر در مشهد و شرق کشور
فیبر نوری در دوربین مداربسته

1 دیدگاه در “فیبر نوری در دوربین مداربسته

  1. امیر گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *