تفاوت دارک فایتر (Darkfighter) با لایت فایتر (Lightfighter) هایک ویژن

همان‌طور که می‌دانید یکی از ایراداتی که دوربین‌های مداربسته دارند، عدم ثبت تصاویر با وضوح مناسب در تاریکی شب یا روشنایی روز است. شرکت هایک ویژن با طراحی دوربین‌های لایت فایتر و دارک فایتر، سعی در ایجاد تصویری واضح از محیط با روشنایی مختلف داشته است. این دوربین‌ها با ایجاد کنتراست مناسب در محیط باعث می‌شوند که جزئیات دقیق اجسام و حتی رنگ‌ آن‌ها بر کسی پوشیده نباشد. نکته مهمی که در مورد هر دو نوع دوربین وجود دارد این است که با نصب یک منبع نور در نزدیکی آن‌ها وضوح تصاویر ایجاد شده افزایش بسیاری می‌یابد.

تاریکی و سکوت شب فرصت مناسبی را برای پنهان ماندن سارقین از انسان‌ها ایجاد می‌کند. به‌ همین دلیل بسیاری از تخلفات در شب رخ می‌دهند. بهترین راه برای رصد کردن یک محیط در تاریکی شب، استفاده از دوربین‌های دارک فایتر است. جالب است بدانید که فناوری تولید این لنزها، از گیرنده‌های نوری موجود در شبکیه چشم انسان الهام گرفته شده است. این دوربین‌ها قدرت زیادی در واضح کردن تصویر اجسام در محیط‌های کم نور دارند. این فناوری که در سال 2017 به‌وسیله شرکت هایک ویژن طراحی شده، نقش مهمی در شواهد عینی پرونده‌های حقوقی ایفا می‌کند. وجود سنسورهای  1/1.8  اینچی در این دوربین باعث شده که امکان فوکوس تصاویر تا 4 مگاپیکسل وجود داشته باشد.

تکنولوژی دارک فایتر هایک ویژن

مزایا و کاربردهای دوربین دارک فایتر

از جمله کاربردها و مزایای این دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت نشان دادن تصاویر با روشنایی 0.001 لوکوس
  • حساسیت به نور بسیار کم (شبیه به سلول‌های استوانه‌ای شبکیه چشم انسان)
  • سنسور IR برای تشخیص دقیق اجسام در محیط
  • ارائه تصاویر رنگی با وضوح بالا
  • قابلیت ارتقا به نسخه‌های دارای هوش مصنوعی
  • قدرت زوم 35 برابر بیشتر از دوربین‌های مداربسته معمولی
  • قابل استفاده برای محیط داخلی و خارجی
  • وضوح تصاویر HD
  • قابل استفاده در مراکز تجاری، پارکینگ‌‌ها، قابلیت Line Crossing Detection

معایب دوربین ‌های دارک فایتر

با وجود حساسیت زیاد این دوربین‌ها در مقابل نور، استفاده از آن‌ها در محیط‌های تاریک بدون هیچ‌گونه منبع نوری کاربردی نیست. بهتر است در این‌گونه محیط‌ها از یک چشمه نور در کنار آن‌ها بهره بگیریم تا تصاویری با محدوده دینامیکی بالا برای ما ایجاد شوند.

معرفی دوربین ‌های لایت فایتر (LightFighter) هایک ویژن

دوربین‌های لایت فایتر برای استفاده در محیط‌هایی با نور شدید مناسب هستند. این دوربین‌ها که ۲ سال زودتر از دوربین‌های دارک فایتر عرضه شده‌اند، توانایی ثبت تصاویر محیطی با کنتراست بالا را دارند. این دوربین‌ها گاه مجهز به سنسور پرتو فروسرخ نیز هستند که دقت آن‌ها را به میزان زیادی بالا می‌برد.

مزایا و کاربردهای دوربین لایت فایتر

همان‌طور که اشاره شد، بهتر است در محیط‌های دارای نور شدید از دوربین‌های لایت فایتر استفاده کرد. از جمله مزایا و کاربردهای این دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده برای فرودگاه، پلیس راهنمایی و رانندگی و در قسمت‌های شلوغ شهر
  • دارای محدوده دینامیکی گسترده (WDR)
  • ضبط تصاویر با وضوح بالا و کنتراست رنگی مناسب
  • حذف نویز نوری ناشی از نور پس زمینه یا اجسام در محیط

معایب دوربین لایت فایتر

به‌دلیل محدوده دینامیکی بالای این دوربین‌ها، نمی‌توان ایراد جدی از آن‌ها گرفت. تنها می‌توان گفت که میزان کنتراست و رنگی که در تصویر ارائه شده توسط دوربین لایت فایتر به‌ وجود می‌آید، به مراتب از تصویر دوربین دارک فایتر کمتر است.

مقایسه دوربین ‌های لایت فایتر و دارک فایتر

در جدول زیر به‌طور خلاصه به شباهت‌ها و تفاوت‌های دوربین‌های مداربسته دارک فایتر و لایت فایتر می‌پردازیم:

شباهت لایت فایتر و دایرک فایترتفاوت دارک فایتر و لایت فایتر
عملکرد ضعیف در نور بسیار کممحدوده WDR بالاتر لایت فایتر
قابل استفاده در محیط داخلی و خارجیحساسیت بیشتر دارک فایتر به نور
قدرت کنتراست بالا و ایجاد تصاویر رنگیقدرت کنتراست بالاتر دارک فایتر
سادگی در نصبدارا بودن نورافکن مادون قرمز در لایت فایتر

جمع بندی

دوربین‌های دارک فایتر (Darkfighter) و لایت فایتر (Lightfighter) هر دو، نسل جدیدی از دوربین‌های هایک ویژن هستند که کیفیت مشاهده تصاویر در آن‌ها متفاوت است. دوربین‌های دارک فایتر شبیه به گیرنده‌های استوانه‌ای چشم انسان عمل می‌کنند و در نور حساس به‌راحتی تحریک می‌شوند؛ این در حالیست که دوربین‌های لایت فایتر شبیه به گیرنده‌های مخروطی چشم انسان عمل کرده و در نور قوی تحریک می‌گردند. اگر می‌خواهید انتخابی بین این دو گزینه داشته باشید، بهتر است به نیاز و توقع خود از یک دوربین توجه نمایید. از دوربین‌های دارک فایتر برای محیط‌های کم‌نور و از لایت فایتر برای جاهای پرنور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *