دوربین مداربسته بولت چیست؟

دوربین مداربسته بولت در واقع کلمه بولت از واژه انگلیسی bullet که به معنای گلوله است و اشاره به شکل استوانه ای دارد. اکثرا به دوربین مداربسته بولت دوربین مداربسته بالت نیز می‌گویند. دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه استوانه ای شکل و در اکثر مواقع فلزی هستند.همچنین وبسایت techopedia سوال دوربین مداربسته بولت چیست را اینگونه پاسخ داده است:

A bullet camera is a small video camera typically installed as part of a video surveillance system. These cameras are typically only 2 to 2.5 inches long, which makes them easy to hide. These cameras are deployed in residential and commercial surveillance systems.

ترجمه: دوربین بولت اکثرا یک دوربین فیلمبرداری کوچک است که معمولاً به عنوان بخشی از یک سیستم نظارت تصویری نصب می شود. طول این دوربین ها معمولاً تنها 2 تا 2.5 اینچ است که پنهان کردن آنها را آسان می کند. این دوربین ها در سیستم های نظارتی مسکونی و تجاری مستقر هستند.

دوربین مداربسته بولت
دوربین مداربسته بولت عموما بدنه‌ای از جنس فلز دارد. بدنه‎ی فلزی دوربین مداربسته بولت باعث میشود که این نوع دوربین در برابر آب، گرد و غبار و… مقاوم باشه. ( لازم به ذکر است که همیشه دوبین های بولت دارای بدنه‌ی فلزی نیستند. ) این مقاومت دوربین بولت در برابر آب، گرد و غبار و… باعث میشود که این دوربین بیشتر در محیط های آزاد و فضای باز کاربرد داشته باشد و استفاده شود. زیرا در برابر باران و… میتواند مقاوم باشد.

ویژگی های دوربین مداربسته بولت

در ادامه این بخش قصد داریم به صورت کامل و جامع برخی از ویژگی های دوربین مداربسته بولت را بازگو کنیم.

دید در شب دوربین مداربسته بولت

قابلیت دید در شب نه تنها در دوربین ها بولت بلکه اکثرا در تمامی دوربین های مداربسته امروزی وجود دارد. اما عموما دوربین های کیس بزرگ دید در شب بیشتری نسبت به باقی دوربین ها دارند. این دوربین ها علاوه بر ثبت تصاویر در روز قابلیت ثبت تصاویر در محیط بدون نور را نیز دارند. به دلیل کمبود نور در شب و عدم امکان استفاده از نور طبیعی دوربین دام از قابلیت IR برای ثبت تصاویر استفاده می شونند. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنید مقاله دوربین مداربسته دید در شب چیست را مطالعه کنید.

دید در شب دوربین مداربسته بولت

زاویه دید دوربین مداربسته بولت

در دوربین های بولت هم مانند دوربین های دام  دو نوع لنز وجود دارد، لنزهای ثابت و لنزهای قابل تغییر یا وریفوکال. لنز های وریفوکال لنز هایی هستند که امکان تغییر فاصله کنونی را در بازه ای محدود به شما می دهند این قابلیت باعث خواهد شد شما بتوانید زاویه دید دوربین بولت را به خوبی تنظیم کنید. و این مضوع کمی روی قیمت دوربین مداربسته بولت بولت نیز تاثییر خواهد داشت.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت در کیفیت تصویری های متفاوتی تولید می شود از کیفیت 1 تا 12 مگاپیکسل و حتی بیشتر در دوربین مداربسته بولت وجود دارد و شما می توانید بسته به نیاز خود دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لنز دوربین مداربسته بولت

از نظر لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed lens) و لنز متغییر (Varifocal lens) تقسیم می شوند. دوربین های بولت با لنز ثابت معمولا با لنز 3.6 (70 درجه)، 6 (50 درجه) یا 12 (25 درجه) میلیمتر ساخته می شوند و دوربین های بولت با لنز متغیر معمولا لنز 9-3(35 تا 80 درجه) میلیمتر یا 2.8-12 (~25 تا 85 درجه) میلیمتر دارند.

مزایای دوربین مداربسته بولت

تنوع زیاد

دوربین مداربسته بولت دارای انواع مخلفتی می باشد، این دوربین ها دارای دو تکنولوژی ساخت متفاوت تحت شبکه و آنالوگ هستند که در ادامه با این تکنولوژی ها آشنا می شویم. دوربین مداربسته بولت نسبت به دوربین مداربسته دام دارای تنوع بیشتری می باشد و برای تمام نیاز ها یک نوع دوربین مداربسته بولت وجود دارد.

زاویه دید دوربین مداربسته بولت

نوع طراحی و ساخت دوربین مداربسته بولت به شکلی می باشد که شما قادر خواهید بود در هنگام و یا پس از نصب، زاویه دید دوربین مداربسته خود را تغییر دهید. این قابلیت در دوربین های دام وجود ندارد.

دارای ویژگی ضد آب و ضد گرد و غبار

همانطور که قبل تر به این مسئله اشاره کردیم. اکثر دوربین های بولت با کیس فلزی تولید میشوند و همین مسئله باعث مقاوم شدن این نوع دوربین در برابر آب و گرد و غبار می‌باشد.

قابل رویت بودن

این مورد هم می تواند جزو مزایا و هم می تواند جزو معایب دوربین مداربسته بولت باشد، دوربین مداربسته بولت به راحتی قابل رویت و تشخیص است و به همین دلیل می تواند از وقوع جرم و خرابکاری جلوگیری کند. اما از طرفی دیگر افراد خرابکار به راحتی می توانند این دوربین ها را پیدا کنند و به آن ها آسیب برسانند.

 

معایب دوربین مداربسته بولت

در معرض دید عموم

دوربین مداربسته بولت به علت شکل ظاهری بزرگی که دارد، خیلی راحت قابل شناسایی می‌باشد و در معرض دید عموم قرار دارد. به همین دلیل ممکن است افراد خرابکار با پرت کردن شی های سنگین باعث خسارت جدی و یا حتی از بین رفتن دوربین شوند.

زیبایی  دوربین بولت

خیلی از افراد به ظاهر و زیبایی دوربین مداربسته خود اهمیت می‌دهند زیرا دوست ندارند پس از نصب دوربین خود جذابیت محل نصب دوربین از بین می‌رود به همین دلیل خیلی از افراد از خرید دوربین مداربسته بولت دست می‌کشند.

مکان های نصب دوربین مداربسته بولت

اولین قدم برای نصب دوربین مداربسته بولت بررسی مکان یا مکان‌های قرارگیری دوربین است. از نظر نقاط زیر پوشش دوربین مداربسته بولت و طرح کلی از مسیرهای کابل کشی محل باید ارزیابی شود. معمولا دوربین های بولت در فضای باز استفاده میشوند.

مکان های مناسب نصب دوربین مداربسته بولت

تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت

دوربین مداربسته دام و بولت جزو دو نوع اصلی دوربین های مداربسته هستند. اما این دو دوربین تفاوت هایی نیز دارند. اصلی ترین و مهم ترین تفاوت بین این دو نوع دوربین شکل ظاهری این دوربین ها می باشد.

بدنه دوربین مداربسته بولت به شکلی می باشد که برای نصب بر روی دیوار مناسب تر می باشند و همچنین برای محیط های بیرونی نیز مناسب تر هستند، اما دوربین های دام اکثرا بر روی سقف نصب می شوند و بیشتر مناسب محیط های داخلی می باشند.

این دوربین ها تفاوت های دیگری همچون جنس بدنه، مکان های نصب و… دارند، جهت مطالعه کامل در این باره پیشنهاد میشوند مقاله تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت را نیز مطالعه کنید.

انواع دوربین مداربسته بولت بر اساس تکنولوژی

دوربین مداربسته بولت از نظر تکنولوژی ساخت به دو دسته نحت شبکه و آنالوگ تقسیم می شوند.

1- دوربین مداربسته بولت تحت شبکه:این نوع دوربین بولت برای انتقال تصاویر از بستر و کابل شبکه استفاده می کنند، به دلیل داشتن قابلیت و ویژگی های زیاد بین مردم خیلی زود محبوب شد. اما به علت قیمت بالایی که دارد بیشتر برای پروژه های بزرگ و خاص استفاده می شوند.

2- دوربین مداربسته بولت آنالوگ:این نوع دوربین بولت برای انتقال تصاویر از سیگنال های آنالوگ استفاده می کند. این دوربین ها در اصل نسل قدیمی دوربین مداربسته می باشد. اما با پیشرفت تکنولوژی به نام دوربین های اچ دی تغییر کرد.

قیمت و خرید دوربین مداربسته بولت

قیمت دوربین مداربسته بولت عموما مقداری از دوربین های دام بیشتر است و همچنین با توجه فاکتور های مختلفی مانند برند، رزولوشن و… تفاوت بسیاری دارد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت بررسی هرچی دقیق تر به صفحه قیمت و خرید دوربین مداربسته بولت مراجعه کنید.

22 دیدگاه در “دوربین مداربسته بولت چیست

  1. حسین مختاری گفت:

    دوربین مداربسته بولت دید در شب بیشتری داره یا دام؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      سلام معمولا بولت دید در شب بیشتری داره

  2. parsa گفت:

    شما دوربین مداربسته بولت برند داهوا هم موجود دارید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام.
      بله دوربین مداربسته بولت برند داهوا رو موجود داریم. چهت دیدن لیست قیمت داهوا کلیک کنید و همچنین می توانید جهت مشاوره با شما 09303739775 تماس بگیرید.

  3. حسین تقی زاده گفت:

    با سلام ممنونم از مطلب خوبتون.
    یک سوال داشتم، دوربین های بولت ضد آب هستند؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام.
      دوریبن های بولت برای محیط های بیرونی مناسب هستند و اکثر آنها ضد آب هستند.

  4. مهران گفت:

    سلام شما در جایی در این مطلب گفتید که ” از دوربین های 2 الی 4 مگاپیکسلی بولت برای مناطق حساس مانند مقابل درب طلافروشی، کارخانجات نظامی استفاده می شود. از دوربین های 4 تا 8 مگاپیکسلی برای نظارت بر انبار کالاها، خطوط تولید، نظارت بر دستگاه ها و … استفاده می شود.” میتونم بدونم این فرضیه چه جوری هست؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. این اطلاعات با توجه به تجربه ما گفته شده است. دوربین های 2 الی 4 مگاپیکسل اکثرا برای مناطقی مثل طلافروشی کفایت می کند. اما در مکان هایی مثل انبارها و یا خطوط تولید به علت این که دوربین ها در ارتفاع زیادی نصب می شوند بهتر است کیفیت تصویر بیشتری داشته باشند.

  5. عادل گفت:

    محبوبیت دوربین مداربسته بولت از دوربین های دام بیشتره؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بسته به مکان نصب دوربین باید دوربین مناسب را انتخاب کنید. اما در جواب سوالتون باید بگم که محبوبیت دوربین های دام و بولت تا حدودی برابر هستند.

  6. جمشید گفت:

    سلام و خسته نباشید. ممنونم از مطلب خوب و کاملتون.
    یک سوال داشتم. در بخشی از این صفحه گفته اید *بدنه دوربین مداربسته بولت به شکلی می باشد که برای نصب بر روی دیوار مناسب تر می باشند و همچنین برای محیط های بیرونی نیز مناسب تر هستند، اما دوربین های دام اکثرا بر روی سقف نصب می شوند و بیشتر مناسب محیط های داخلی می باشند.*
    میخواستم بدونم الان دیگه نمیشه دوربین مداربسته بولت رو روی سقف نصب کرد؟ یا برعکس دوربین دام رو روی دیوار؟
    ممنونم

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. میشه دوربین مداربسته بولت رو روی سقف نصب کرد، یا دوربین دام رو روی دیوار. اما دوربین دام برای نصب روی سقف مناسب تر هست، و دوربین بولت برای نصب روی دیوار مناسب تر هست.

  7. بهروز گفت:

    عالی بود

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🌷🙏

  8. کاوه گفت:

    سلام ممنونم از مطلب خوبتون.
    یک سوال داشتم، میشه در یک مکان به صورت همزمان از دوربین مداربسته بولت و دام استفاده کرد؟ یا اگر استفاده کنیم به مشکل میخوریم؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله میشه این کار رو کرد و هیچ مشکلی به وجود نمیاد

  9. محمود گفت:

    دوربین مداربسته بولت آنالوگ باز خودش به چند دسته تقسیم میشه درسته؟ میشه در این باره بیشتر توضیح بدید؟
    ممنونم از سایت خوب ایمن موج ثامن

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. میشه گفت که تکنولوژی های دیگه ای نظیر: HDTVI , HDCVI هم وجود داره که مقالش در سایت موجود هست که میتونید مطالعه کنید.

  10. kamran گفت:

    شما چه برندهایی از دوربین مداربسته بولت رو موجود دارید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. در حال حاضر برند های: داهوا، هایک ویژن، فالکن، فاروس، هامر و برایتون رو موجود داریم، در آینده برند های بیشتری رو هم اضافه خواهیم کرد.

  11. sorosh گفت:

    من یکی از دوستانم دوربین بولت رم خور داشت میشه بگید این نوع دوربین مداربسته بولت چیه؟ و همچنین شما این نوع دوربین رو موجود دارید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. جهت مطالعه و تحقیق در باره این نوع دوربین ها لطفا کلیلک کنید: دوربین مداربسته رم خور بله ما این نوع دوربین رو هم موجود داریم جهت استعلام قیمت با شماره 09303739775 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *