لنز ثابت (Fixed lens) چیست؟

در این مقاله قرار است، درباره  لنز ثابت دوربین مداربسته صحبت کنیم، اما قبل از آن بهتر است توضیحی درباره لنز های دوربین مداربسته دهیم.

لنز های ثابت

به ترکیبی از عدسی ها که برای تنظیم زاویه دید و ارسال نور بر روی سطح چیپ تصاویر استفاده می شود، لنز دوربین مداربسته یا CCTV LENS گفته می شود.

همانطور که می دانید لنز جز اصلی ترین وسایل دوربین مداربسته است، و از اهمیت بالای برخوردار است.

لنز ثابت دوربین مداربسته چیست؟

به صورت کاملا ساده می توان بیان کرد، که لنز ثابت یا Fixed lens نوعی از لنز دوربین مداربسته است، که امکان تغییر فاصله کانونی در آن وجود ندارد، یعنی پس از نصب دوربین مداربسته دارای لنز ثابت، زاویه دید ثابت می باشد و امکان تغییر در آن وجود نخواهد داشت.

اگر بخواهیم لنز ثابت را علمی تر توضیح دهیم می توانیم بگویم این لنز دارای یک فاصله کانونی ثابت است، و همچنین امکان زوم و بزرگ نمایی را ندارد؛ در بازار ها دوربین های مداربسته با لنز های ثابت با فاصله کانونی 2، 4، 6، 8 و 12 ارائه می شوند.

وظیفه لنز ثابت دوربین مداربسته

در برخی از دوربین ها اندازه و سایز چیپ دوربین مداربسته تصویر محدود و کوچک است، و این مسئله باعث می شود تا تصاویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدودتر باشد. برای رفع این مشکل باید از دستگاهی استفاده کنیم تا بتوانیم نور را بر روی چیپ تصویر متمرکز کنیم و نام این وسیله لنز است.

هرچقدر که فاصله کنونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می کند. و زاویه دید دوربین مداربسته کمتر خواهد شد.

نحوه عملکرد لنز ثابت

همانطور که قبلا گفتیم زاویه دید این لنز ثابت می باشد و امکان تغییر را ندارد و فقط دارای توانایی فوکوس می باشد، و اکثر مواقع کمتر از 4 عدسی دارد.

برای نحوه عملکرد لنز ثابت می توان گفت، این لنز نور را از محیط گرفته و با زاویه ای نزدیک به ثابت بر روی چیپ تصویر متمرکز می کند.

انواع لنز دوربین مداربسته

  1. . لنز ثابت (Fixed lens)
  2. لنز وریفوکال (Varifocal Lens)
  3. 3. لنز تنظیم خودکار یا موتور

لنز موتور دار یا Motorized

لنز موتور دار مانند لنز وریفوکال دارای فاصله کانونی متغیر است؛ اما تفاوتی که وجود دارد این است که زوم فوکوس و دیافراگم را می توان از فاصله دور با استفاده از گوشی تنظیم کرد.

تفاوت لنز ثابت و وریفوکال

به زبان ساده، لنز های ثابت یک اندازه هستند، و قابل تغییر نیستند و بیشتر برای پروژه هایی که نیاز به تغییر زاویه دید نباشد مورد استفاده قرار می گیرد. اما در لنز وریفوکال که دارای اندازه متغیر است، و به شما این امکان را می دهد که زاویه دید را برای هر کاربرد خاصی تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *