دوربین مداربسته دید در شب چیست؟

دید در شب دوربین مداربسته

همانطور که از اسم این قابلیت مشخص هست، شما با داشتن دوربین مداربسته دید در شب قادر خواهید که تصاویر را در شب را نیز به صورت واضح داشته باشید.

دوربین های دید در شب دارای قابلیت IR می باشند که به معنای سنسور مادون قرمز است. که با استفاده از آن دوربین مداربسته قادر است حتی در تاریک ترین نقاط نیز تصاویر را واضح نمایش و ضبط کند.

واژه IR به معنای طیف مادون قرمز است دید در شب دوربین مداربسته از طریق add های مادون قرمز محیط اطراف خود را روشن کرده و امکان تصویر برداری در شب را فراهم می آورند. امواج مادون قرمز به بخشی از طیف امواج که به وسیله چشم انسان قابل رویت نیستند گفته میشود اما به وسیله سنسورهای تصویر دوربین ها قابل شناسایی هستند. از این طریق دوربین های دید در شب میتوانند بدون به وجود آوردن نور مرئی محیط اطراف خود را روشن کنند.

ضرر امواج مادون قرمز برای انسان

در رابطه با این موضوع تحقیقات زیادی انجام شده است، و باید بگوییم که ضرر امواج مادون قرمز کمتر از نور مرئی نیست و به همین دلیل نیاز نیست در رابطه با ضرر امواج مادون قرمز نگران باشید، همچنین مادون قرمز دوربین های مداربسته اکثرا در شب به صورت خودکار روشن می شوند، و ممکن است به هنگام شب ما در مکانی که دوربین مداربسته وجود دارد نباشیم.

برد دوربین مداربسته دید در شب

برد دوربین مداربسته به معنای بیشترین عمقی دیدی است که دوربین مداربسته قادر به مشاهده آن است و به دو عامل مهم بستگی دارد:

  1. قدرت نوری LEDهای مادون قرمز:

هرچه LEDهای مادون قرمز بر روی دوربین مداربسته قوی تر باشد نور بیشتری تولید می کند و محیط را بیشتر روشن می کند و برد دید در شب دوربین مداربسته افزایش می یابد.

 

2. میزان حساسیت چیپ تصویر به نور IR:

هرچه چیپ تصویر به نور IR حساس تر باشد، نور کمتری برای تولید تصویر نیاز دارید پس افزایش حساسیت چیپ تصویر به نور IR هم می تواند برد دید در شب دوربین مداربسته را افزایش دهد.

 

برد مفید دوربین مداربسته دید در شب اغلب بیشتر از 30 متر نیست. اما دوربین هایی با برد دید در شب از 10 متر تا 500 متر نیز موجود است و بسته به نیاز شما دوربین مداربسته با مشخصات مناسب را می توانید انتخاب کنید.

مزایای دوربین مداربسته دید در شب

  1. هزینه کم: دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب هزینه بالایی ندارد. و به همین دلیل است که اکثرا دوربین ها دارای قابلیت دید در شب هستند.
  2. مقاومت بالا: دوربین مداربسته دید در شب به دلیل مقاومت خوبی که دارند در مکان های داخلی و بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. مصرف انرژی: دوربین مداربسته دید در شب نیاز به مصرف انرژی بالایی ندارد و تنوع بسیار بالایی نیز دارند
  4. سادگی:تکنولوژی به کار رفته در دوربین مداربسته دید در شب بسیار ساده است، به همین دلیل هم بسیاری از تولید کنندگان به ساخت این نوع دوربین مداربسته روی آوردند.
  5. قابلیت دید در شب:مهم ترین مزیت این نوع دوربین ها مجهز بودن آن به نور مادون قرمز است. که این امر باعث می شود بدون این که کسی متوجه شود تصاویر با وضوح خوبی ظبط می شوند.

معایب دوربین مداربسته دید در شب

  1. برد دید کم: بعضی از این نوع دوربین ها برد دید کمی دارند، ممکن است روی کاتالوگ مشاهده کنید که برد دوربین مداربسته 50 الی 80 متر (بیشتر یا کمتر) نوشته شده باشد اما این برد دید در شب نیست بلکه برد پرتاپ نور توسط دوربین مداربسته است. برد دوربین مداربسته مادون قرمز بسیار کم معمولا بین 10 الی 30 متر می باشد.
  2. کاهش کیفیت در نور کم: چراغ های منتشر کننده امواج مادون قرمز در نور خاصی فعال می باشد. و این به آن معناست که اگر نور محیط کمی بیشتر از مقدار معین شده باشد چراغ های مادون قرمز روشن نمی شوند و باعث خواهد شد تصاویر بی کیفیت شوند.

اگر قصد خرید دوربین مداربسته دید در شب را دارید توصیه می شود که از انواع با کیفیت آن استفاده کنید، زیرا انواع بی کیفیت و ارزان آن ها باعث می شود که تفکیک رنگ، کیفیت تصویر و وضوح تصویر برداری کمتر شود.

نصب دوربین مداربسته دید در شب

نحوه نصب و راه اندازی در دوربین مداربسته دید در شب بسیار مهم است زیرا کوچک ترین خطا در نصب می تواند کیفیت تصویر مد نطر را تامین نکند.

  • حتما در هنگام نصب دقیت کنید دوربین مداربسته را در مکانی که در معرض مستقیم نور به لنز است قرار ندهید زیرا تابش نور مستقیم خورشید به سمت لنز باعث تاری دید و کاهش کیفیت تصاویر می شود.
  • شما می توانید برای داشتن تصاویری رنگی با کیفیت بالا در کنار دوربین مداربسته نور مادون قرمز اضافی نصب کنید.
  • به منظور داشتن بهترین کیفیت تصویر در روز و شب، سعی کنید شیشه جلوی لنز دوربین مداربسته را تمیز نگه دارید. به عنوان مثال حشرات و عنکبوت ها به دلیل علاقه زیاد به نور مادون قرمز تارهایی را در جلوی دوربین تولید می کنند که مانع دید می شود.
  • متاسفانه اشتباه رایجی در حین تماس دوربین مداربسته اغلب رخ می دهد این است که دوربین مداربسته مادون قرمز را در نزدیک پنجره نصب می کنند. به این ترتیب در شب نور مادون قرمز لنز دوربین توسط پنجره بازتاب می شود و به دوربین بر می گردد. لذا کیفیت تصاویر به شدت کاهش می یابد.
نصب دوربین مداربسته دید در شب

دوربین مداربسته دید در شب رنگی

دوربین های مداربسته دید در شب به صورت کلی به دو دسته دید در شب معمولی و رنگی تقسیم می شود، اما تفاوت این دو چیست؟ دوربین مداربسته با دید در شب معلمولی تصاویر را در شب به صورت سیاه و سفید ذخیره می کند، اما دوربین مداربسته دید در شب رنگی همانطور که از اسم آن نیز مشخص می باشد، تصاویر را در شب به صورت رنگی ذخیره می کند. قطعا این دوربین ها قیمت بیشتری دارند اما توجه داشته باشید که بیشتر جرایم در شب اتفاق می افتد، و شما با نصب دوربین مداربسته با دید در شب رنگی قادر خواهید بود تا در صورت لازم بتوانید مجرم را به راحتی هرچه راحت تر شناسایی کنید، کاری که ممکن است در تصاویر سیاه و سفید راحت نباشد.

نمونه تصویر دوربین مداربسته دید در شب رنگی

غیر فعال کردن دید در شب دوربین مداربسته

در مرحله اول شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چرا باید دید در شب دوربین مداربسته را خاموش کرد؟

دوربین های مداربسته دید در شب زمانی که هوا رو به تاریکی می رود به صورت خودکار LED های مادون قرمز خود را روشن می کنند. اما گاهی لازم است که این LED ها روشن نشوند، برای مثال زمانی که نور در شب به اندازه کافی هست و روشن شدن LED ها باعث خراب شدن تصاویر می شود.

دو راه حل برای خاموش کردن دید در شب دوربین مداربسته وجود دارد:

راه اول خاموش کردن دید در شب دوربین مداربسته توسط تنظیمات موجود در دستگاه ضبط می باشد، که ما نیز همین روش را به شما توصیه می کنیم زیرا این روش بسیار ساده می باشد و هر زمان که خواستید می توانید دوباره آن را روشن و یا فعال کنید

2 دیدگاه در “دوربین مداربسته دید در شب چیست؟

  1. مرسی از مقاله خوبتون. بسیار کاربردی بود

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام، خوشحالیم راضی بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *