لنز وریفوکال (Varifocal Lens)

لنز وریفوکال در دوربین مداربسته

لنز وریفوکال نوعی لنز دوربین است که امکان تغییر فاصله کنونی را در بازه ای اندک را به شما می دهند. این توانایی باعث می شود شما بتوانید زاویه دید دوربین خود را بهتر تنظیم کنید. این لنزها می‌توانند زاویه دید و مقدار زوم را تغییر دهند.

 

کوچک ترین محدوده فاصله کانونی دوربین های مداربسته 12- 2.8 میلی متر و عظیم ترین آن‌ها 100-5  میلی متر است. فاصله کانونی عظیم تر به این معنی است که شما می‌توانید تصاویر را با جزئیات و زوم بالا مشاهده کنید در حالی که مقادیر کوچک تر نشان دهنده زاویه دید گسترده تر و در نتیجه بازرسی بر مناطق وسعظیم تری است.

انواع لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته را از نظر امکان تغییر فاصله کنونی به دو دسته تقسیم میکنند. لنزهای ثابت یا (fix) و لنز های قابل تغییر یا وریفوکال (varifocal).

امکانات لنز وریفوکال

دوربین محدوده فاصله کنونی دارد که یکی از ویژگی های برگزیده در دوربین با لنز وریفوکال است. کوچک ترین محدوده فاصله کنونی در دوربین مداربسته از 2.5 تا 12 میلی متر است و عظیم ترین مقدار از 5 تا 100 میلی متر و منظور از فاصله کنونی عظیم  قابلیت تماشای تصاویر با جزئیات و زوم بالا است.

انواع لنز وریفوکال

با توجه به  تغییر فاصله کنونی در این نوع لنز ها می توان آن ها را به دو دسته لنز دستی و موتوری تقسیم کرد.

لنز های دستی: به طور معمول لنزهای دستی دارای دو پیچ هستند، زمانی که این پیچ‌ها چرخش پیدا می‌کنند، میزان زاویه دید دوربین مداربسته و فوکوس تغییر خواهد کرد.

لنز های موتوری:تغییر میزان فوکوس و حتی زاویه دید با استفاده از یک موتور به صورت خودکار انجام می شود.

قیمت این لنز ها نسبت به لنز های دستی بیشتر است.

لنزهای دارای دیافراگمی

البته لنزهای ثابت دارای دیافراگمی است که قابل تغییر نسیت.

هرچه سایز دیافراگمی  بزرگتر باشد، بزرگنمایی بیشتری در تصویر می توان انجام داد و جزئیات بیشتری را می توان دید و ضبط کرد. هرچه سایز دیافراگمی  کمتر باشد، تصویر گسترده تر است و جزئیات کمتری در تصاویر است.

لنزهای وریفوکال با دیافراگم های متفاوتی وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:


  • 2.8-12mm
  • 3.5-8mm
  • 6-60mm
  • 5-100mm

مزایای لنز وریفوکال

  • نصب: این دوربین ها انعطاف پذیری بیشتری برای مکان نصب به ما می دهند، دوربین های مداربسته که در فضای بیرونی نصب می شوند با استفاده از این لنز ها میتوانند محدوده عظیم تری را پوشش دهند و همچنین، اگر بخواهید در دوربین مداربسته با لنز ثابت از یک زاویه دید دیگر فیلم برداری کنید باید حتما محل نصب را تغییر دهید اما در دوربین هایی با لنز وریفوکال تنها بایستی فاصله کنونی را به راحتی تغییر دهید.
 
  • کیفیت: با توجه به لنز های این دوربین ها ما می توانیم بر مضوع مورد نظر زوم کنیم و این مضوع در حالی است که ما در زوم کیفیت عکس پایین نمی آید در نتیجه شما می توانید بر مضوع مورد نظر خود زوم کنید بدون آنکه از کیفیت تصویر کاسته شود.
 

معایب لنز وریفوکال

  • اندازه: به علت بزرگ بودن لنز های وریفوکال اندازه خوده دوربین مداربسته نیز بیشتر می شود. و این مضوع می تواند بر محل نصب دوربین مداربسته تاثیر گذار باشد.
 
  • قیمت: دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال به خاطر مزایای زیادی که دارد نسبت به دوربین مداربسته با لنز ثابت قیمت بالاتری دارند.

    البته شما بایستی بستگی به نیاز خود دوربین و لنز مناسب خود را انتخاب کنید.

    کارشناسان ما در ایمن موج ثامن آماده مشاره دادن رایگان به شما عزیزان هستند که بهترین خرید ممکن را انجام بدهید، جهت برقراری ارتباط با ایمن موج ثامن در اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *