نصب دکل و لینک وایرلس , امکان سنجی وایرلس , استفاده از رادیوهای بی سیم وایرلس ( Wireless ) و راه اندازی شبکه وایرلس یکی از روشهای انتقال دیتا می باشد. روش های انتقال دیتا به ۲ صورت سیمی و وایرلس تقسیم می شوند. اما امروزه بیشتر از انتقال دیتا به صورت وایرلس استفاده می شود. در این روش اطلاعات در مبدا تبدیل به امواج رادیویی شده و به سمت مقصد فرستاده می­ شود. در مقصد امواج رادیویی دریافت شده مجددا تبدیل به دیتا شده و به سمت شبکه هدایت می گردد. ابتدا نقاط مبدا و مقصد مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس با توجه به موارد ارزیابی شده تجهیزات مورد نیاز تهیه و نسبت به نصب لینک وایرلس اقدام خواهد شد.

مزایای استفاده از شبکه وایرلس به جای شبکه کابلی چیست؟

نصب لینک وایرلس به جای استفاده از کابل دارای مزایایی از جمله :

ـ هزینه نصب مناسب

ـ امکان حمل و جابه جایی آسان

ـ افزایش سرعت در نصب و برقراری لینک

ـ عدم نیاز به کابل کشی

ـ ارائه پهنای باند متغیر

ـ امکان برقراری ارتباط بین فواصل مختلف

شرکت ایمن موج ثامن سعی بر آن دارد تا برای ارتباط پایدار و با کیفیت از بهترین و به روزترین تجهیزات رادیویی استفاده نماید.

چرا استفاده از شبکه وایرلس برای شرکت ها و ارگان ها مقرون به صرفه تر می باشد؟

هنگام استفاده از لینک وایرلس به دلیل عدم استفاده از شبکه کابلی هزینه نصب به شدت کاهش می یابد از طرفی دیگر این شبکه قابل حمل بوده و می توان آن را جا به جا کرد. در شبکه کابلی امکان برقراری ارتباط با فواصل طولانی امکان پذیر نمی باشد اما این کار به راحتی توسط شبکه وایرلس انجام می شود. در شبکه وایرلس رفع مشکل به سرعت انجام می شود اما این کار در شبکه کابلی زمان زیادی را هدر می دهد.

استفاده از لینک وایرلس چه تاثیری بر کسب و کار شرکت ها و ارگان ها دارد؟

با نصب لینک وایرلس امکان برقراری ارتباط بین شعب مختلف یک شرکت یا سازمان بدون نیاز به پرداخت هزینه ماهیانه و پهنای باند اختصاصی میسر می باشد. مدیریت یکپارچه شعب یک سازمان را فراهم می آورد که این باعث کاهش هزینه های نگهداری می گردد.

امکان برقراری بستر voip بر روی لینک های وایرلس سبب کاهش چشمگیر در هزینه های تماس بین شعبات خواهد شد.

مراحل نصب و راه اندازی دکل و لینک وایرلس توسط تیم آترا:

۱- تماس با شرکت ایمن موج ثامن و اعلام نیاز از طرف کارفرما

۲ـ ارسال کارشناس توسط تیم فنی ایمن موج ثامن

۳- امکان سنجی وایرلس

۴ـ آنالیز پروژه و تخمین مدت زمان اجرای پروژه

۵ـ ارائه طرح کلی و هزینه اجرای پروژه به کارفرما

۶ـ پس از تایید کارفرما تجهیزات مورد نیاز از انبار شرکت ارسال می شود.

۷ـ ارسال تیم فنی به محل اجرای پروژه و اتمام آن در زمان اعلامی

۸- تحویل پروژه به کارفرما

تجهیزات مورد نیاز جهت برقراری لینک وایرلس :

تجهیزات مورد نیاز جهت نصب و برقراری لینک وایرلس PTP شامل : آنتن وایرلس ، رادیو وایرلس ، پیکتیل یا جامپر ، کابل شبکه ، سوکت و در صورت نیاز دکل

راهکار های افزایش پهنای باند لینک رادیویی چیست؟

در برخی از پروژه ها بر اساس تقاضای مشتری نیازمند افزایش پهنای باند لینک رادیویی می باشیم که در این شرایط از مایکروویو برای ارتقای پهنای باند لینک های رادیویی استفاه می شود که به صورت معمول تا سرعت ۱Gbps می رسد و معمولا برای بکاپ گیری سرورها و انتقال تصاویر دوربین های مداربسته در تعداد بالا استفاده می گردد.

موارد متعددی در انتخاب تجهیزات و برقراری لینک وایرلس می بایست مد نظر قرار گرفته شود که به چند مورد آن اشاره می شود.

عوامل موثر در برقراری لینک وایرلس:

  • فاصله بین نقاط :

در سیستم وایرلس با افزایش فاصله، پهنای باند قابل دریافت بین دستگاه های وایرلس افت می کند و با هر چه بیشتر شدن این فاصله پهنای باند کمتر و کمتر می گردد تا جایی که دیگر امکان برقراری ارتباط از بین می رود. برای فواصل مختلف با توجه به پهنای باند مورد نیاز باید تجهیزات مناسب جهت برقراری لینک وایرلس انتخاب گردد تا بتوان به بهره مطلوب دست یافت.

  • تداخل فرکانسی :

دستگاه های وایرلس برای انتقال دیتا و برقراری لینک وایرلس از امواج رادیویی بهره می گیرند. هر موج رادیویی دیگر با فرکانس مشابه در مسیر، باعث اغتشاش و تخریب سیگنال های ارسالی می گردد که به آن نویز گفته می شود. نویز می تواند توسط دستگاه های وایرلس دیگر در محیط، کابل های فشار قوی برق، دستگاه های الکترو مغناطیسی و موارد مشابه ایجاد گردد که نتیجه آن قطع شدن ارتباط،  قطع و وصل شدن لینک و یا افت پهنای باند گردد.

برای غلبه بر نویز محیط از روش هایی مانند استفاده از دستگاه های وایرلس ،با امکان انتخاب فرکانس های متعدد، استفاده از آنتن مناسب، پیدا کردن بهترین باند خالی فرکانسی و تنظیمات دستگاه بهره گرفته می شود تا بتوان لینک را با بهترین کیفیت برقرار نمود. فرکانس های مجاز برای این ارتباط ۹۰۰MHz و ۲,۴GHz و ۵,۸GHz میباشد که دستگاه های با استفاده عمومی در این فرکانس ها ساخته میشوند. برای استفاده از فرکانس های دیگر اجازه سازمان تنظیم و مقررات رادیویی الزامی است.

  • دید مستقیم :

تجهیزات رادیویی برای برقراری لینک وایرلس نیازمند دید مستقیم هستند.بدین معنی که بین آنتن های دستگاه ها نباید مانعی وجود داشته باشد. موانع با توجه به نوع ماده بکار رفته باعث جذب کامل یا مقداری از سیگنال رادیویی شده و در نتیجه ارتباط بطور کامل قطع گردیده و یا با افت شدید پهنای باند همراه خواهد بود.

برای رفع موانع ابتدا نقاط با کمک نرم افزار مورد تحلیل قرار داده و سپس نصب دکل با ارتفاع مناسب توسط این شرکت انجام می گردد تا دید مستقیم بین دو نقطه فراهم گردد.

  • امنیت :

سیگنال های رادیویی ارسال شده به سمت مقصد، در صورتی که یک دستگاه وایرلس در مسیر قرار داده شود قابل دریافت می باشد.بدین صورت اطلاعات ارسالی و دریافتی در اختیار افراد غیر قرار گرفته و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای جلوگیری از این امر شرکت های تولید کننده تجهیزات و موسسه تحقیقات و استاندارد شبکه های بی سیم از سیستم های رمز نگاری در دستگاه ها استفاده می کنند تا داده ها رمز نگاری شده و پس از دریافت رمز گشایی و مورد استفاده قرار گیرد.

مورد دیگر امکان تعریف دستگاه ها برای همدیگر  می باشد که دستگاهی به جز دستگاه روبرو امکان اتصال به لینک را نداشته باشد.

ارتباطات وایرلس به چند دسته تقسیم می شوند؟

ـ  Point to Point :

این نوع ارتباط بین دو نقطه که برای برقراری ارتباط بین نقاط از رادیوی وایرلس استفاده می شود. که در آن یک رادیو در نقش سرویس دهنده یا Access Point و رادیوی دیگر در نقش سرویس گیرنده یا Station می باشد.

ـ Point to MultiPoint :

این نوع ارتباط بین چند نقطه که برای برقراری ارتباط بین نقاط از رادیوی وایرلس استفاده می شود. که در آن یک رادیو نقش سرویس دهنده یا Access Point و رادیوهای دیگر در نقاط مختلف نقش سرویس گیرنده یا Station را ایفا می کنند.

پس از لینک وایرلس چه اقدامات دیگری انجام می شود؟

پس از نصب لینک وایرلس بسته به میزان حساسیت اطلاعات ارسالی، تنظیمات مورد نیاز در دستگاه ها ایجاد می گردد تا امنیت مورد نیاز شما برقرار شود.

البته همانطور که در عوامل مؤثر در برقراری لینک وایرلس گفته شد برای دید مستقیم نیازمند ارتفاع مناسب می باشیم که این مورد با نصب دکل امکان پذیر می باشد. حال این دکل دارای انواع مختلفی است که شامل:

ـ دکل مهاری :

این نوع از دکل توسط سیم نگهدارنده به زمین یا سازه های بتنی مهار می شود. این دکل ها در اندازه های G25 ، G35 ، G45 تولید می شوند که تجهیزات شبکه بر روی آن قرار می گیرند. مزیت نصب دکل مهاری نسبت به سایر دکل ها مقرون به صرفه، سبک و قابل حمل بودن آن می باشد به طوری که می توان آن را در مکان های دیگر نیز نصب کرد.

ـ دکل خود ایستا :

این دکل ها دارای ۳ و یا ۴ پایه بتنی می باشند. و با توجه به درخواست پروژه در اندازه های مختلف ساخته می شوند. این نوع دکل دارای مقاومت زیادی می باشد و البته هزینه سنگین تری نسبت به دکل مهاری دارد.

مزیت این نوع دکل توان بالای آن برای نگهداری تعداد تجهیزات سنگین نصب لینک وایرلس و مقاومت در برابر انواع بادها می باشد.

ـ دکل تک پایه یا مونوپل :

این نوع دکل ها تک پایه هستند و با مقاطع چند وجهی ساخته می شوند و بر روی یک پایه استوار می باشند. مزیت آن نسبت به سایر دکل ها این است که فضای کمتری اشغال می کند. دکل های مونوپل تنها توسط جرثقیل نصب می شود و در اکثر موارد جهت نصب دوربین های ترافیکی و تجهیزات شبکه تلفن های همراه از آنها استفاده می شود.

متعلقات دکل مهاری :

نصب این نوع دکل ها شامل سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، گوشواره، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و… می باشد.

سایر تجهیزات مورد نیاز برای نصب دکل :

چراغ خطر ، میله برقگیر یا صاعقه گیر، در صورت نیاز مانتینگ ، چاه ارت، باکس شینه

چکاپ دکل چیست و شامل چه مراحلی می باشد؟

پس از نصب دکل های مخابراتی به علت تغییر دما احتیاج به چکاپ و آچار کشی می باشد که معمولا به صورت ۳ ماهه و یا در پاره از موارد ۶ ماهه صورت می گیرد که شامل بازدید از متعلقات دکل ، تراز بودن دکل ، بازدید از مهار کش ها ، بازدید از سیستم چراغ خطر دکل ، بازدید از چاه ارت و اهم گیری چاه ، بازدید از سیم های مهاری و … می باشد.

به چند صورت می توان از خدمات چکاپ دکل تیم فنی شرکت ایمن موج ثامن استفاده نمود؟

چکاپ دکل توسط تیم فنی شرکت ایمن موج ثامن به دو صورت انجام می شود:

مورد اول پس از نصب دکل به صورت دوره ای که توسط کارفرما اعلام و تیم فنی ایمن موج ثامن به محل اعزام می شود.

مورد دوم نیز پس از نصب دکل قرارداد نگهداری فی ما بین کارفرما و شرکت ایمن موج ثامن منعقد می گردد و به این صورت تیم فنی وظیفه نگهداری دکل و یا دکل ها را بر عهده می گیرد.

طراحی و ساخت و نصب دکل نیازمند دانش و مهارت کافی است زیرا هر کدام از این مراحل نیازمند رعایت استانداردهای تغیین شده از سوی سازمان های جهانی می باشد. اما متاسفانه برخی شرکت ها به دلیل سود و منفعت بیشتر خود از مواد نامرغوب برای دکل استفاده می نمایند که این کار سبب از بین رفتن تدریجی دکل و خم شدن و …. آن می شود همچنین برای افرادی که می خواهند بر روی دکل بروند بسیار خطرناک می باشد.

شرکت فنی مهندسی ایمن موج ثامن

نمایندگی رسمی برند های فالکن تحت لیسانس آلمان ، هامر ، داهوآ ، مکسرون و…

فروش و نصب دوربین مداربسته در مشهد و ارسال به سرار کشور

نصب دکل و لینک وایرلس

3 دیدگاه در “نصب دکل و لینک وایرلس

  1. سینا رضایی گفت:

    عالی بود ممنون

  2. نعمتی گفت:

    ممنون از مطلب کاملتون

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      جلب رضایت شما باعث افتخار ماست.🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *