دوربین مداربسته HDTVI چیست؟

دوربین HDTVI

دوربین مداربسته HDTVI در اصل یک استاندارد است، که مخفف High Definition Transport Video Interface می باشد که به معنای نوع پردازش تصویر آنالوگ و با کیفیت بالا برای تصاویر دوربین مداربسته است.

دوربین مداربسته HDTVI در انحصار هیچ شرکت خاصی نیست اما معمولا شرکت هایک ویژن این استاندارد راتولید می کند، و آن را با نام تجاری Turbo HD به بازار عرضه می کند.

دوربین های HDTVI در انواع HD 720P و کیفیت تصویری 1 و 1.3 مگاپیکسل، Full HD 1080P و کیفیت 3، 2 و 5 مگاپیکسل در بازار موجود است.

البته این نکته نیز وجود دارد که مواردی مانند نوع لنز، سنسور و… نیز می تواند در کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر گذار باشد.

نحوه به وجود آمدن دوربین مداربسته HDTVI

دوربین مداربسته آنالوگ کیفیت تصویر محدود و پایینی داشتند که این مضوع به دلیل انتقال تصاویر با استاندارد های قدیمی تلوزیونی به وجود می آمد. و برای رفع این مشکل متخصصان دست به کار شدند و استاندارد جدیدی برای دوربین مداربسته آنالوگ تولید کردند که اسم آن را HDTVI گذاشتند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته HDTVI

در سیستم HDTVI تصاویر ابتدا به صورت دیجیتال درست می شوند. و سپس با کد گذاری در سیستم HDTVI برای انتقال تصاویر آماده می شوند. اطلاعات کد گذاری شده توسط کابل کواکسیال به دستگاه DVR انتقال می یابد و در آخر دستگاه DVR توسط چیپ دکور دوباره به دیجیتال تبدیل شده و آماده نمایش می شود.

به علت کد گذاری شدن اطلاعات امکان نمایش تصاویر در دوربین مداربسته آنالوگ قدیمی یا استاندارد های مشابه مانند AHD و HDCVI وجود ندارد. زیرا این دوربین ها دیگر از استاندارد های تلوزیونی برای انتقال تصاویر و اطلاعات استفاده نمی کنند.

ویژگی های دوربین مداربسته HDTVI

  • اماکان دسترسی به رزولوشن 720P و 1080P در تصاویر.
  • عدم وجود تاخیر در دریافت تصاویر ظبط شده.
  • نصب آسان و عیب یابی راحت.
  • امکان انتقال تصاویر با استفاده از کابل کواکسیال تا محدوده 500 متر.
  • امکان ارتقا سیستم آنالوگ قدیمی به HDTVI بدون تغییر سیستم.
  • بدون مشکل در تاخیر و افت در تصاویر.
  • پشتیبانی از رزولوشن HD از 2MP تا 5MP.
  • پشتیبانی از WDR ،DNR و Starlight.
  • سازگاری با ظبط کننده ها با هر برندی از دوربین مداربسته.
  • امکان زوم دیجیتال هم در حالت پخش زنده و هم غیر زنده.

دستگاه های ظبط دوربین مداربسته HDTVI

جهت ذخیره سازی و مدیریت تصاویر دوربین HDTVI به یک دستگاه (HDTVI Recorder) نیاز است. دستگاه ظبط HDTVI در انواع کیفیت های 720P، 1080P، 1080N و 4K تولید شده است.

از جمله تولید کنندگان دستگاه ظبط HDTVI می توان به برند های هایک ویژن و رستر اشاره کرد، البته در چند سال اخیر دستگاه های رکوردر چند وجهی XVR با قابلیت پشتیبانی از دوربین مداربسته AHD, HDTVI و HDCVI تولید شده است. و این باعث شده است که محدودیت انتخاب در دستگاه ظبط دوربین مداربسته HDTVI بسیار کم رنگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *