تکنولوژی DNR چیست؟ (انواع آن + مزایا و معایب که نمی دانستید)

تکنولوژی DNR یا Digital Noise Reduction در واقع یک سیستم دیجیتالی نرم افزاری جهت کاهش نویز تصویر در دوربین های مداربسته می باشد.

نویزها معمولا در نور کم به صورت نقاط سفید رنگ بسیار زیاد در تصویر ظاهر می شوند، که این نقاط توسط تکنولوژی DNR کاسته می شود؛ این کاهش نویز همچنین تمایز میان حرکت و نویز تصویر را در حالت ضبط بر اساس حرکت، بالا برده و عملکرد سیستم را موثر تر می نماید. همچنین تصاویر با نویز کمتر به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارند، همچنین با داشتن این تکنولوژی هزینه کمتری برای نورپردازی محل مورد نظر نیاز است.

در دوربین مداربسته، DNR به دو دسته دو بعدی و سه بعدی تقسیم می شوند که هر کدام را در ادامه به صورت مجزا شرح داده ایم.

DNR دو بعدی

تکنولوژی DNR دو بعدی جزء نسل های قدیم DNR می باشد، نوع عملکرد آن به گونه ای است که در ابتدا فریم ها به صورت جداگانه و سپس تصاویر نیز به صورت جداگانه پردازش می شوند و در نهایت هر دو پردازش را با هم ترکیب می کند. به همین خاطر تصاویر بدست آمده دارای کیفیت مطلوبی می باشد.

معایب DNR دو بعدی

همانطور که گفتیم DNR  دو بعدی در شرایط نوری کم، نویز های تصویر را کاهش می دهد اما اگر سوژه مورد نظر متحرک باشد، پشت جسم سایه ای تیره به وجود می آید.

نکته درباره DNR دو بعدی: اچ5

در صورت فعال کردن S/N در حالت High در تصاویر متحرک، هاله ای در پشت جسم متحرک ایجاد می شود که این می تواند با غیر فعال کردن DNR از بین برود.

DNR سه بعدی

DNR سه بعدی نوع جدیدی از تکنولوژی است، و عملکرد بهتری دارد. DNR  سه بعدی ابتدا فریم ها و بعد تصاویر را پردازش می کند و در آخر هر دو تصویر بدست آمده را با هم پردازش می کند، همین امر باعث شده است تصاویری با کیفیت بیشتری ارائه دهد.

مزایای DNR سه بعدی

 سه بعدی در برابر DNR دو بعدی از کیفیت تصویر بهتری برخوردار است، همچنین با صرفه جویی در فضای ذخیره سازی، فضای کمتری از هارد را اشغال می کند.

یکی دیگر از مزایایی DNR سه بعدی می توان به قدرت تشخیص چهره آن اشاره کرد، زیرا به دلیل تصاویر واضح و شفافی که دارد برای تشخیص چهره بسیار مناسب می باشد.

DNR سه بعدی به طور چشمگیری نویز ها را کاهش می دهد و همین امر باعث می شود دستگاه DVR به راحتی عمل تشخیص حرکت را انجام دهد.

تفاوت DNR سه بعدی و DNR دو بعدی

برای تفاوت این دو می توان  گفت DNR دو بعدی نسل قدیمی این تکنولوژی است، و DNR سه بعدی جدیدتر می باشد، همچنین می توان گفت هنگام پردازش تصاویر DNR سه بعدی یک بار به صورت جداگانه و یک بار به صورت هم زمان تصاویر را پردازش می کند، و همین امر موجب شده است بر خلاف DNR دو بعدی که در تصاویر متحرک پشت اجسام سایه ای تیره ایجاد می شود در سه بعدی این اتفاق پیش نیاید.

اهمیت وجود DNR در دوربین مداربسته

وجود تکنولوژی DNR در دوربین های مداربسته از اهمیت بالای برخوردار است، زیرا با فعال شدن DNR در نور کم و در طی شب باعث می شود سیگنال های تصاویر بهتر و واضح تر باشند و تصاویر با کیفیت بیشتری ارائه شوند.

همچنین تصاویر با نویز کمتر و حتی بدون هیچ نویزی در دستگاه ضبط  با کمترین فضای ممکن ذخیره می شوند.

سخن آخر

در پایان این مقاله می توان گفت دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه دارای این تکنولوژی هستند و از کیفیت تصویر خوبی نیز برخوردار هستند.

در آخر برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به مشاورین ایمن موج ثامن تماس حاصل فرمایید یا اگر سوالی دارین برامون کامنت بگذارید تا در اولین فرصت جواب شما عزیزان را بدهیم.

2 دیدگاه در “تکنولوژی DNR چیست؟ (انواع آن + مزایا و معایب که نمی دانستید)

  1. سینا گفت:

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  2. حسین گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *