اهمیت نصب دوربین مداربسته آسانسور [نکات مهم که باید بدانید]

نصب دوربین مداربسته در آسانسور

از جمله نقاط حساس، شلوغ و پرتردد در ساختمان ها، مراکز ها، پاساژ ها و… آسانسور می باشد. نصب دوربین مداربسته در آسانسور جهت پیشگیری از بسیاری حوادث و همچنین ثبت رفت و آمد ها می تواند بسیار مفید عمل کند.

احتمال سرقت، مزاحمت و دیگر مسائل در آسانسور ها بالاست، و به همین علت نصب دوربین مداربسته در آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

همچنین با توجه به این نکته که آسانسور ها راه های ورودی اصلی ساختمان ها به طبقات مختلف آن ها است، با نصب دوربین مداربسته در آسانسور می توانید از ورود و خروج افراد مشکوک به ساختمان ها مطلع شوید و به راحتی آن ها را شناسایی کنید. همچنان شما می توانید رفت و آمد ساکنین و عموم را نیز تحت کنترل داشته باشید.

برای دوربین مداربسته در آسانسور ایمن موج ثامن به شما دوربین مداربسته تحت شبکه را پیشنهاد می کند؛ زیرا از کیفیت تصویر و نرخ فریم خوبی برخود دارد است.

دوربین مداربسته تحت شبکه دارای کیفیت تصویر و رزولوشن بالایی است؛ همچنین این نوع دوربین دارای قابلیت و ویژگی های زیادی می باشد که در ادامه آن ها را بیان کردیم.

ویژگی دوربین مداربسته برای آسانسور

یک دوربین مناسب برای آسانسور باید دارای ویژگی هایی باشد، که این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد.

استاندارد IP (ضد ضربه بودن)

دلیل تخریب و آسیب زیاد دوربین مداربسته آسانسور، در دسترس بودن آنهاست و به همین دلیل تخریب پذیری آنها بسیار راحت است.

و به همین دلیل توصیه می شود از دوربین مداربسته ضد ضرب در آسانسور استفاده کنید.

همچنان ظاهر دوربین مداربسته آسانسور نقش کلیدی در جلوگیری از این قبیل حوادث دارد. توصیه می شود از دوربین مداربسته توکار و مخفی استفاده شود.

فناوری WDR دوربین مداربسته

امکان دارد دوربین مداربسته، هم ارتفاع با لامپ داخل آسانسور نصب شود، و به دلیل وجود آینه ها، باز تاب نور زیاد می شود و همین امر باعث می شود، که کیفیت تصویر دوربین مداربسته کاهش پیدا کند، در نتیجه بهتر است برای جلوگیری این امر از دوربین های مداربسته، که دارای ویژگی WDR هستند استفاده کنید.

ضبط صدای دو طرفه

بهتر است دوربین مداربسته مورد استفاده در کابین دارای میکروفون نیز باشد تا علاوه بر چهره و طبقه مورد نظر افراد، صدای آنها نیز ضبط گردد. این امر باعث می شود در صورت وقوع حادثه یا جرم در ساختمان ،این صدا و صحبت های زده شده بین افراد در کابین آسانسور می تواند بسیار مشکل گشا باشد.

نکات نصب دوربین مداربسته در آسانسور

برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور نکاتی وجود دارد که هر کدام را به طور کامل در ادامه مطلب شرح داده ایم.

زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید در دوربین مداربسته برای آسانسور باید از لحاظ زاویه عمومی حداقل 40 درجه و افقی حداقل 80 درجه باشد، تا کامل فضای داخل آسانسور پوشش داده شود.

کابل شبکه

در فضا هایی مانند آسانسور بهتر است از کابل های مقاوم در برابر خمیدگی استفاده شود، ما به شما پیشنهاد می کنیم از کابل شبکه CAT استفاده کنید.

انتقال وایرلس

در این روش سیگنال دوربین مداربسته بی سیم با شبکه وای فای از دوربین مداربسته به مرکز مانیتورینگ ارسال می شود. در صورتی که این روش را انتخاب می کنید می توانید از یک جفت رادیو بی سیم برای انتقال تصویر دوربین وایرلس آسانسور به دستگاه NVR استفاده کنید.

استفاده از این راهکار خیلی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است تداخل سیگنال های وای فای با مدارات و کابل های برق آسانسور به وجود آید. همچنین حفظ یک سیگنال وای فای قوی و خوب در کل چاه آسانسور می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

مبدل PoE به کواکسیال

بعضی از آسانسور ها که دارای دوربین مداربسته آنالوگ هستند و همچنین کابل کواکسیال دارند، می توان برای تبدیل آنالوگ به تحت شبکه از مبدل POE استفاده کنید، در نتیجه دیگر نیازی به کابل کشی دوباره در آسانسور نیست.

مبدل PoE به سیم

در این روش سیگنال دوربین مداربسته با استفاده از تراول کابل انتقال داده می شوند، این مبدل در ابتدا و در انتهای سیم متصل می شود، همچنین این مبدل ها توانایی انتقال اطلاعات تا  220 متر را دارند.

محل نصب دوربین مداربسته در آسانسور

دوربین مداربسته در همه جای کابین می تواند نصب شود اما بهترین محل نصب برای دوربین مداربسته رو به روی در آسانسور می باشد به گونه ای که صورت افراد در هنگام ورود و همچنان دکمه های آسانسور را بتوان ضبط کرد.

تجهیزات مورد نیاز نصب دوربین مداربسته در آسانسور

  • دوربین مداربسته
  • دستگاه ضبط
  • کابل های مورد نیاز
  • فرستنده و گیرنده
  • اتصال دوربین مداربسته در آسانسور به دستگاه ضبط

چالش و مشکل اصلی نصب دوربین مداربسته در آسانسور اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط می باشد، زیرا به علت متحرک بودن کابین باید دوربین مداربسته و دستگاه ضبط جوری نصب شوند که قطعی ایجاد نشود.

در حالت عادی برای اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط تنها نیاز به یک کابل می باشد اما در نصب دوربین مداربسته در آسانسور باید طوری نصب شود که هیچگونه نویز و یا قطعی در ضبط تصاویر ایجاد نشود.

کابل کشی دوربین مداربسته در آسانسور

نوع کابل مورد استفاده در دوربین مداربسته آسانسور متفاوت است. در صورتی که از دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می کنید نیاز به یک کابل CAT دارید، اما در صورتی که از دوربین مداربسته آنالوگ استفاده می کنید نیاز به کابل کواکسیال دارید.

تنها این نکته را فراموش نکنید که باید طول کابل متناسب با اندازه طول مسیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *