انواع کابل دوربین مداربسته

همانطور که می دانید تصاویر ضبط شده، در دوربین مداربسته توسط انواع کابل دوربین مداربسته به دستگاه ضبط منتقل می شود و سپس ذخیره می شود تا بتوان هر زمانی که به آن اطلاعات نیاز داشتیم استفاده کنیم.


ما در مقالات قبلی کابل CAT و همچنین کابل کواکسیال را به صورت کامل توضیح داده ایم، و قصد داریم در این مقاله به صورت دقیق تر این دو کابل را مورد بررسی قرار دهیم.

کابل دوربین

همانطور که می دانید یک دوربین مداربسته دارای کابل های مختلفی از جمله کابل تصویر، کابل برق، کابل HDMI یا VGA و… می باشد، که در ادامه انواع کابل دوربین مداربسته را بازگو می کنیم.

کابل کواکسیال

به دلیل بالا بودن کیفیت محافظتی، این کابل ها محبوبیت بسیاری دارند؛ زیرا حفاظت بالای این کابل از هرگونه دخالت در سیگنال الکترومغناطیسی جلوگیری می کند.

نکته قابل توجه این است که کابل های کواکسیال در دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می شوند، و هدف اصلی آن اتصال دوربین آنالوگ به دستگاه DVR برای جابجایی اطلاعات می باشد.

کابل RG-6

این کابل مخصوص پهنای باند بسیار بالا است و همچنین از مس و آلومینیوم ساخته شده است، که باعث می شود برای فرکانس های بالا بسیار مناسب باشد، در نتیجه برای نصب دوربین در فضای بیرونی بسیار مناسب می باشد.

به دلیل سنگین بودن این نوع کابل ها از آن ها برای ادارت دولتی، مجتمع های اداری، نیرو های انتظامی و… استفاده می کنند.

کابل RG-59

این نوع کابل ها دقیقا برعکس کابل RG-6 می باشد و مناسب برای پهنای باند پایین است. در نتیجه این نوع کابل ها برای مکان هایی مانند ساختمان ها، هتل ها، ویلاها و تمامی فضاهای داخلی نسبتا کوچک مناسب می باشد.

کابل شبکه

همانطور که از اسم این کابل مشخص است، کابل های شبکه برای دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می شود، و هدف اصلی آن اتصال دوربین تحت شبکه به دستگاه NVR برای جابجایی اطلاعات می باشد.

برای درک راحت تر انواع کابل های سیستم تحت شبکه به جدول زیر دقت کنید و سپس توضیحات کابل ها را مطالعه کنید.

دسته بندینوع کابلحداکثر سرعت انتقالحداکثر پهنای باند
CAT3UTP10 مگابایت در ثانیه16 مگاهرتز
CAT5UTP10/100 مگابایت در ثانیه100 مگاهرتز
CAT 5eUTP1000 مگابایت در ثانیه100 مگاهرتز
CAT6UTP یا STP1000 مگابایت در ثانیه250 مگاهرتز
CAT 6aSTP10000 مگابایت در ثانیه500 مگاهرتز
CAT7SSTP10000 مگابایت در ثانیه600 مگاهرتز

کابل UTP

این کابل زوج سیم هاش هیچ گونه فویل و شیلدی ندارد، و مناسب برای محیط های داخلی می باشند، زیرا هیچ آلودگی نویز و پیچیدگی در نصب ندارد.

کابل F/FTP

در این کابل زوج سیم ها و همچنین مجموعه سیم ها به صورت جداگانه درون فویل ها قرار دارند و مناسب برای محیط هایی با نویز زیاد هستند.

کابل S/FTP

در این کابل زوج سیم ها در فویل قرار دارند و مجموعه سیم ها نیز درون شیلد بافته شده اند و مناسب برای محیط های با نویز زیاد و همچنین مناسب برای مکان هایی که امکان آسیب فیزیکی کابل وجود دارد.

کابل SF/UTP

در این کابل مجموعه سیم ها درون فویل و شیلد محافظ قرار دارند اما زوج سیم ها فاقد محافظ هستند.

کابل S/UTP

در این کابل مجموعه سیم ها درون یک شیلد بافته شده قرار می گیرند و تنها مناسب برای مکان هایی می باشد که امکان آسیب فیزیکی کابل وجود دارد.

کابل F/UTP

این کابل برای هر زوج سیم، هیچ محافظتی ندارد، اما برای محافظت از مجموعه زوج سیم ها از فویل استفاده می کند.

کابل HDMI

این کابل می تواند به صورت همزمان صدا و تصویر را با کیفیت بالا منتقل کند، این کابل در سیستم های حفاظتی بسیار محبوب است، اما اگر طول کابل بیشتر از 5 متر شود باعث می شود که کیفیت اطلاعات پایین بیاید.

کابل برق BNC

کابل برق BNC برای منتقل کردن سیگنال های ویدیویی استفاده می شود اما با توجه به اسم آن برای انتقال برق هم استفاده می شود، می توان گفت که یک سر این کابل به منبع برق متصل می شود و یک طرف دیگر آن دستگاه ضبط را به دوربین مداربسته متصل می کند.

یک کابل دوربین مداربسته باید ویژگی های از جمله موارد زیر را داشته باشد:

  • ایمنی: این کابل ها باید بسیار ایمن و مقاوم باشد، زیرا معمولا در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ارزان بودن: معمولا کابل های دوربین مداربسته مقرون به صرفه و ارزان هستند.
  • ماندگاری بالا: به دلیل اینکه کابل های دوربین مداربسته را نمی شود هر بار عوض کرد باید ماندگاری بالای داشته باشند.

انتخاب کابل مناسب دوربین مداربسته

اگر شما از سیستم تحت شبکه استفاده می کنید باید از انواع کابل های شبکه مانند CAT6، CAT5، CAT5e و… استفاده کنید اما در صورتی که از سیستم آنالوگ استفاده می کنید باید از انواع کابل های کواکسیال مانند RG6، RG56 ،RG11 و… استفاده کنید. یا به عبارتی دیگر، انتخاب کابل دوربین مداربسته، به سیستم نظارت تصویری شما بستگی دارد.

قیمت کابل دوربین مداربسته

کابل های دوربین مداربسته نسبت به کارای که دارند شامل قیمت های مختلفی هستند.

همچنین قیمت کابل به جنس آن هم بستگی دارد، زیرا اگر جنس کابل دوربین مداربسته از مس باشد قیمت بیشتری دارد.

برای اطلاع از قیمت دقیق کابل دوربین مداربسته با مشاورین ایمن موج ثامن تماس حاصل فرمایید؛ یا اگر سوالی دارید برامون کامنت کنید تا در اولین فرصت مشاورین ما پاسخ دهند.

2 دیدگاه در “انواع کابل دوربین مداربسته

  1. حمید گفت:

    سلام مچکر از توضیحات مفید تون
    برای کابل دوربین مداربسته دهوا ، کابل کواکسیال بهتره یا کابل کت

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. ببینید این تکنولوژی ساخت دوربین مداربسته هست که نوع کابل رو مشخص می کنه اگر تکنولوژی دوربین تحت شبکه باشه کابل cat و اگر تکنولوژی HD باشه کابل کواسیال استفاده میشه؛ و این موضوع ربطی به برند دوربین مداربسته ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *