تاثیر نور بر کیفیت دوربین مداربسته

رابطه نور و دوربین مداربسته

نور یکی از مهم ترین عوامل در نصب و عملکرد دوربین مداربسته می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تاثیر نور بر کیفیت دوربین مداربسته را مورد برسی قرار دهیم.

اگر بخواهیم در رابطه با نحوه عملکرد یک دوربین مداربسته صحبت کنیم، شاید در نگاه اول همه به مواردی مانند لنز دوربین مداربسته، سنسور و… اشاره کنیم. اما این در صورتی است که برای تولید یک تصویر، پایه ترین و مهم ترین مورد، نور و منبع نور می باشد.

برای مثال:

بعضی از مواقع دو فرد در رابطه با دو دوربین کاملا مشابه و با مدل های یکسان نظرات متفاوتی می دهند. و به نظرشان یکی از دیگری تصویر بهتری دارد. با این که این کار بسیار اشتباه می باشد زیرا کیفیت تصویر آن دوربین ها کاملا یک سان می باشد اما از آنجایی که دوربین ها در دو مکان مختلف نصب شده اند و نور آن ها کاملا متفاوت می باشد، تصویری که در مانیتور مشاهده می کنیم به علت بازتاب نور از سطوح اجسام مختلف باعث می شود این تفاوت به وجود آید.

در نتیجه کیفیت و پراکندگی نور محیط بسیار تاثییر گذار می باشد.

رفتار نور کاملا به جنس و یا سطحی که به آن بر خورد می کند بستگی دارد، یعنی ممکن است یک نور بر اثر برخورد با یک سطح بازتاب پیدا کند، جذب شود و یا بخش شود و یا حتی در برخی از موارد ترکیبی از انعکاس، جذب و پخش را به همراه داشته باشد.

تشخیص رنگ برای دوربین مداربسته بسیار مهم می باشد

برای مثال اگر شما از نور زرد استفاده کنید به علت بازتابی که دارد. تصویر از واقعیت دور می شود. به همین دلیل است که بهترین نور برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته نور سفید می باشد.

در واقع نور سفید ترکیبی از کل طیف نور مرئی است که باعث می شود بهترین نور برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته شما باشد.

نور مادون قرمز

در واقع نور مادون قرمز به نوری گفته می شود که طول موج های بالاتری از نور مرئی دارند.

از این نور در دید در شب دوربین مداربسته نیز استفاده می شود. دید در شب دوربین مداربسته از طریق LED های مادون قرمز محیط اطراف را روشن می کند تا امکان ضبط تصاویر در شب نیر فراهم شود.

نور مادون قرمز دوربین مداربسته

اندازه گیری نور مادون قرمز

واحد اندازه گیری نور سفید لوکس است، اما نور سفید در محدوده نور مرئی قرار دارد. از آنجایی که نور مادون قرمز با چشم قابل رویت نیست و همچنین در محدوده نور مرئی قرار ندارد نمی توان از لوکس برای واحد اندازه گیری آن استفاده کرد. بهترین روش اندازه گیری نور مادون قرمز میلی وات بر متر مربع می باشد.

منابع نور مناسب برای دوربین مداربسته

به طور معمول منابع نور مناسب برای پروژه های دوربین مداربسته به سه دستی کلی تقسیم می شوند:

 

  1. فلورسانت: تولید انرژی ضربانی به صورت پالس و نوری غیر متمرکز برای پروژه های دوربین مداربسته.
  2. Led: به علت توان مصرفی بسیار پایین و تولید تصاویر رنگی مطلوب برای پروژه های دوربین مداربسته بسیار مناسب می باشد.
  3. HID: به علت داشتن تصحیح رنگ از بهترین و مناسب ترین انتخاب ها برای پروژه دوربین مداربسته می باشد.

نورپردازی یکنواخت و متعادل دوربین مداربسته

تا به اینجا در مورد موثر بودن نور برای سیستم های حفاظتی امنیتی و دوربین مداربسته صحبت کردیم.
مورد بعدی که در نور دوربین مداربسته بسیار مهم می باشد نور پردازی یکنواخت و متعادل است.

مقدار نوری که به سنسور می رسد تعیین کننده کیفیت تصویر می باشد، به صورتی که اگر نوز بیش از حد وارد سنسور شود، سنسور نیز نمیتواند تصویر مطلوبی را ایجاد کند.

در صورتی که محل نصب دوربین مداربسته نور یکنواخت و متعادلی وجود نداشته باشد، چشم انسان و یا دوربین مداربسته در مقابله با نور های شدید درچار مشکل می شوند و اجسام قرار گرفته در محل بسیار تاریک دیده می شود و قابل رویت نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *