دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند
کاربردهای دوربین مداربسته عبارت اند از

1) جلوگیری از ارتکاب جرایم  2) کاربرد صنعتی
3) کنترل ترافیک  4) انتقال نقل وانتقالات

معرفی دوربین های مداربسته آنالوگ ودیجیتال

  1. دوربین آنالوگ : دوربین مداربسته آنالوگ (Analog CCTV) یک تجهیز الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنال های الکترونیکی از آن استفاده می شود. این کار در دوربین های مداربسته به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Imaging Sensor صورت میگیرد. این حسگر میتواند یکی از انواع CCD یا CMOS باشد. در دوربین های مداربسته آنالوگ خروجی دریافت شده توسط حسگر به یک تقویت کننده فرستاده شده و به طور مستقیم به خروجی فرستاده میشود. به همین دلیل این دوربین ها از سادگی زیادی برخوردارند و بسیار کم هزینه هستند. سیگنال های ارسال شده توسط دوربین برای ساده سازی مطابق یکی از استانداردهای تلویزیونی رایج PAL یا NTSD به دستگاه ضبط کننده ارسال میگردد. از این طریق شما میتوانید دوربین انالوگ را به طور مستقیم به تلویزیون خود وصل کرده و تصاویر آن را ببنید. دوربین های مداربسته آنالوگ نسل قدیمی تر از سیستم های مداربسته را تشکیل می دهند که امروزه رفته رفته در حال از رده خارج شدن هستند. این دوربین ها در مقایسه با دوربین های شبکه یا دیجیتال از عیب های بزرگی برخوردارند که یکی از بزرگترین آنها محدود بودن کیفیت تصویر این دوربین هاست.
  2. دوربین دیجیتال: به دروبینی گفته می شود که درعکاسی بیشترازآن استفاده می شود وهمچنین درصنعت کاربرد آنچنانی ندارد بخاطر قیمت بالا وهمچنین انعطاف پذیری کم نسبت به آنالوگ

درادامه انواع دوربین های آنالوگ ودیجیتال را مورد برسی قرار می دهیم :

  • دوربین مدار بسته Pin Hole :دارای ابعاد کوچکی میباشد ( حدود 3 در 3 سانتیمتر ) دارای لنز ثابت و میکروفن جهت دریافت صدا.دوربین پین هل ( و یا دوربین لنز سوزنی ) به دلیل حجم کم و لنز کوچک خود این امکان را دارد تا از پشت یک سوراخ 3 میلیمتری بصورت مخفی به ما تصویر دهد این دوربین کیفیت بالایی ندارد و بیشتر برای محیط های کوچک و دارای نور مناسب ( بصورت مخفی ) نصب و راه اندازی میشود .
  • دوربین های دام ( گنبدی ) Dome Type
    دوربینهای دام یا گنبدی شکل که معمولا بر روی سقف نصب میگردد ( براکتهای دیواری نیز برای این مدل موجود میباشد) . کاور گنبدی شکل ، ظاهری زیبا به این دوربین بخشیده که باعث میگردد در محیط های داخلی اداری و تجاری مورد توجه قرار گیرد . البته در بعضی مدل ها ی این دوربین از کاورهای weather proof ( ضد آب ) و کاور های Vandal ( ضد ضربه ) استفاده شده که نصب آن در محیط های باز ( Out Door ) امکان پذیر میکند.در گذشته این نوع از دوربینها از تکنولوژی بالایی برخوردارنبوده اند. ولی اکنون در نمونه های جدید تقریبا تمامی قابلیت ها و تکنولژِی های یک دوربین box type به ظاهر زیبای آن اضافه شده که به این دوربین جایگاه خاصی را در سیستم های نظارت تصویری داده است.
  • فست دام Fast Dome
    بخاطرداشتن قابلیت های بالا ، این دوربین را از انواع دیگر دوربین ها متمایز میکند.نکته ای که باید به یادداشت این است که: این دوربینها قابلیت حرکت افقی، عمودی و همچنین زوم اپتیک و دیجیتال بصورت کنترل دستی و اتوماتیک را دارند . حرکت افقی ( Pan) تا 360 درجه ، حرکت عمودی 09 درجه . قابلیت زوم اپتیکال ( در مدل های مختلف 10x تا 35x ) . لنز Auto Iris ورودی و خروجی های آلارم و… را دارد.اپراتور این دوربین میتواند به راحتی دوربین را در جهت های مختلف هدایت کند و با قابلیت زوم فضا ی بیشتری را پوشش دهد .از دیگر امکانات این دوربین برنامه ریزی حرکت خودکار و زمان بندی شده بر روی نقاطی است که توسط اپراتور در حافظه دوربین ثبت شده است. قابلیت دنبال کردن سوژه بصورت خود کار نیز در بعضی از مدلها ی پیشرفته موجود میباشد. سرعت چرخش بالا ( تا 100 درجه در ثانیه ) و زوم اپتیکال این دوربین باعث شده تا در مناطق حساس ، سوله ها ، فظا های باز و همچنین برای کنترل ترافیک ، بهترین گزینه باشد
  • دوربین های صنعتی Box Type
    دوربین های box type که در بازاربه نام صنعتی معروف است که دارای ظاهری مکعب مستطیل شکل بوده و به دلیل دارا بودن قابلیت نصب لنز های مختلف Fix ، Varifocal ، Motorize ، Auto Iris و همچنین ست شدن با انواع پایه و کاور های خاص ، میتواند در تمامی محیط های مسکونی ، اداری ، تجاری و یا صنعتی نصب و راه اندازی شود .
    این نوع دوربین همانند سایر دوربین ها از تکنولژی آشكارسازهای CCD ) Charge Couple Device) و CMOS (Compelementary Metal Oxide Semiconductor ) بهره میگیرند. که البته دوربینهایی که آشکار ساز آنها از نوع CCD میبا شد دارای وضوح و شفافیت بالا تری میباشند . انواع مختلف این دوربین دارای قابلیت هایی از قبیل تنظیمات خود کار و دستی نور و رنگ نیز میباشند.
  • دوربین مدار بسته دیجیتال – دوربین آی پی – تحت شبکه IP Camera
    دوربینهای های مبتنی بر” آی پی “یا همان (IP Camera) كه مستقیما به شبكه های اینرنت (Ethernet Network) ویا شبكه ای با پهنای باند خانگی وصل می شوند و تصاویر ویدئویی را به صورت زنده از اینترنت به مقصد می برند.
    نسخه های Wi-fi این نوع دوربین ها نیز در دسترس هستند . كه می توانند در هرجایی در مدت زمان بسیار اندكی نصب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *