تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال

4 تفاوت اصلی زوم اپتیکال و دیجیتال چیست؟

به بزرگ کردن سوژه مورد نظر درون یک قالب یا عکس با استفاده از لنز، زوم یا به اصطلاح zoom in می گوییم. در برابر zoom out نیز به معنای کوچک تر کردن سوژه مورد نظر درون قالب یا عکس می باشد.

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال در واقع به معنای زوم بر سوژه یا اجسام مورد نظر بدون کاهش کیفیت عکس می باشد. فقط دوربین هایی که دارای لنز متغییر می باشند میتوانند از این نوع زوم استفاده کنند.

ما در اصطلاح زوم از x استفاده میکنیم برای مثال 10x که به معنای بزرگ نمایی و زوم 10 برابری بر روی سوژه مورد نظر می باشد.

بهترین روش برای بزرگنمایی و حفظ کیفیت تضویر زوم اپتیکال می باشد، شما وقتی از زوم اپتیکال استفاده می کنید دیدتان محدود تر می شود اما می توانید تمامی جزئیات را بدون افت کیفیت مشاهده کنید.

نحوه کار زوم اپتیکال

در واقع زوم اپتیکال بر اساس تغییر فاصله کانونی لنز کار می کند. هرچه فاصله کنونی لنز بیشتر باشد میزان بزرگنمایی نیز بیشتر خواهد بود.

یا به عبارتی دیگر در زوم اپتیکال عناصر داخل لنز حرکت می کنند تا فاصله کانونی را افزایش و یا کاهش دهند، و در نتیجه باعث زوم بدون افت کیفیت قالب یا تصویر شما شوند.

یک تلسکوپ را تصور کنید. شما وقتی با استفاده از یک تلسکوپ به ماه نگاه می کنید ماه را در اندازه بسیار بزرگ تر می بینید در حالی که شما با افت کیفیت مواجه نخواهید شد و علت این اتفاق نیز استفاده از زوم اپتیکال درون تلسکوپ هاست.

نحوه کارکرد زوم اپتیکال

زوم دیجیتال چیست؟

زوم دیجیتال بدون استفاده از اپتیک های لنز عمل می کند. و در نتیجه کیفیت عکس در هنگام بزرگ نمایی کاهش می یابد.

ما در زوم دیجیتال نیاز به هیچ وسیله جانبی مانند لنز نداریم و زوم با کمک انواع نرم افزار ها انجام می شود، به عبارتی دیگر سوژه و یا بخشی که میخواهیم را می بریم و عملیات زوم با بزرگ تر شدن اندازه تصویر صورت میگیرد.

نحوه کار زوم دیجیتال

در زوم دیجیتال دوربین مداربسته عکس را می برد تا تنها مرکز عکس برای ما باقی بماند. و با اضافه کردن پیکسل به عکس بزرگ می شود تا بالاخره کل قاب پر شود. و به همین علت است که کیفیت عکس نیز کاهش می یابد.

به زبانی دیگر زوم دیجیتال همانند برش کردن یک عکس می باشد، تصاویر را برش میدهیم تا عکس بزرگتر به نظر برسد زوم دیجیتال تصاویر را بزرگ می کند اما اطلاعات زیادی در تصویر باقی نخواهد ماند.

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال چیست؟

  1. ما در زوم دیجیتال از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ استفاده می کنیم اما زوم اپتیکال سخت افزاری و زوم واقعی می باشد.
  2. زوم اپتیکال تصاویر دوربین مداربسته تنها در صورت لایو و زنده امکان پذیر می باشد، بزرگ نمایی از پیش ذخیره شده دوربین مداربسته از زوم دیجیتال استفاده می شود.
  3. همانطور که بالاتر نیز گفتیم در زوم اپتیکال شما می توانید بزرگ نمایی را بر روی سوژه خود بدون افت کیفیت انجام دهید اما در زوم دیجیتال شما با افت کیفیت مواجه خواهید شد.
  4. در زوم دیجیتال تصویر فقط برش میخورد و به اصطلاح زوم مجازی می باشد اما زوم اپتیکال شکل واقعی زوم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *