11 راهکار ساده و کاربردی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته

در دوربین های مداربسته امروزی شما می توانید تصاویر دوربین خود را با استفاده از نرم افزار دوربین مداربسته درون گوشی خود به صورت زنده مشاهده کنید، برای اینکار دوربین مداربسته به اینترنت متصل می شود و همین امر اماکن هک دوربین مداربسته را به وجود می آورد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت جماع و کامل روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته را بازگو کنیم.

جلوگیری از هک دوربین مداربسته

جلوگیری از هک دوربین مداربسته

1- عوض کردن نام کاربری و پسورد

حتما نام کاربری و پسورد دستگاه XVR یا NVR خود را از حالت پیش فرض تغییر دهید. زیرا هکر ها می‌ توانند با استفاده از هزاران IP مختلف، نام کاربری و پسوورد های پیش‌ فرض را امتحان کنند تا با استفاده از یکی از آنها به دستگاه شما نفوذ پیدا کنند.

توصیه می کنیم که نام کاربری و پسوردی که انتخاب می کنید موارد زیر را داشته باشد:

  • استفاده از اعداد
  • استفاده از حروف کوچک
  • استفاده از حروف بزرگ
  • استفاده از نماد ها (@#$%^ و…)
  • حداقال بیشتر از 20 کارکتر باشد

توصیه می کنیم که نام کاربری و پسورد دستگاه ضبط خود را هر ماه به صورت منظم عوض کنید.

2- تعیین سطح دسترسی برای هر کابر

در دستگاه های ضبط، شما می توانید برای هر کابر یک نام کاربری و پسورد به صورت جداگانه درست کنید و همچنین به هر کاربر سطح دسترسی خاصی قرار دهید.

توصیه می کنیم برای هر کاربر تنها به اندازه نیازش سطح دسترسی بدید و همچنین برای هر فرد، یک نام کاربری و پسورد با رعایت نکات قبلی درست کنید.

3- تغییر پورت پیش فرض

همانند نام کاربری و پسورد پورت های دوربین مداربسته نیز دارای یک پیش فرض هستند، که شما باید آن را تغییر دهید.

دستگاه NVR یا DVR با استفاده از پورت ها این اجازه را به کاربران می دهد تا از راه دور تصاویر دوربین مداربسته خود را مشاهده کنند.

هر شرکت و برند دوربین مداربسته دارای یک پورت پیش فرض است و هکر ها با امتحان کردن پورت های پیش فرض، تلاش می کنند تا دوربین مداربسته شما را هک کنند.

4- استفاده نکردن از DMZ یا UPnp

برای اینکه بتوانید تصاویر دوربین مداربسته خود را به صورت زنده بر روی لپ تاپ یا موبایل خود مشاهده کنید، باید پورت های دستگاه ضبط را فوروارد کنید، برای این کار روش های بسیار زیادی وجود دارد.

دو روش DMZ یا UPnp تمامی پورت های ورودی دستگاه NVR را فوروارد می کند و همین امر امکان هک دوربین مداربسته را بالا می برد.

5- بروزرسانی کردن Firmware

سیستم عامل یا Firmware دستگاه ضبط خود را بروزرسانی کنید، شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته، همیشه در حال آپدیت و بروزرسانی سیستم عامل یا Firmware دستگاه ضبط هستند، با این کار نه تنها باگ های دستگاه شما برطرف می شود، بلکه امنیت دستگاه ضبط شما نیز بیشتر خواهد شد.

6- رمز نگاری کردن اطلاعات یا Encryption

اگر در دستگاه ضبط یا مودم شما، امکان رمز نگاری کردن اطلاعات وجود دارد، حتما این قابلیت را فعال کنید؛ زمانی که شما رمز نگاری را فعال کنید، هکر ها دیگر نمی توانند به تصاویر و اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

7- فعال سازی Firewall مودم

یکی از ساده ترین روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته، فعال سازی Firewall مودم می باشد، شما می توانید تنها با زدن چند کلیک Firewall مودم خود را فعال کنید و با این کار از جملات زیادی جلوگیری خواهید کرد.

8- MAC آدرس

شما عزیزان می توانید برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته، MAC آدرس مودم را فعال کنید و سپس تنها دستگاه هایی که برای اتصال به دوربین یا دستگاه مجاز هستند را برای مودم تعریف کنید.

9- اینترنت عمومی

تحت هیچ شرایطی از شبکه های عمومی و به صورت کلی از وای فای رایگان استفاده نکنید، زیرا این اینترنت ها هیچ امنیتی ندارند و هکر ها می توانند تنها در چند دقیقه تصاویر دوربین مداربسته شما را هک کنند.

10- امنیت مودم

برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته، باید امنیت مودم خود را نیز بالا ببرید. برای این کار می توانید در اینترنت سرچ کنید.

11- دسته دوم نخرید

در صورتی که امنیت دوربین های مداربسته برای شما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و یا احتمال هک دوربین مداربسته برای شما زیاد است، به شما توصیه می کنیم که دستگاه ضبط را به صورت دسته دوم خریداری نکنید، زیرا امکان هک دستگاه های کار کرده بیشتر می باشد.

کلام آخر

همانگونه که در مطلب بالا مطالعه کردید، ایمن موج ثامن این مقاله را در راستای بالا بردن امنیت و جلوگیری از هرگونه هک و سوء استفاده از شبکه حفاظتی امنیتی شما آماده کرده ایم.

ما به شما این توصیه را می کنیم که جهت پیشگیری از مشکلات احتمالی و بهره وری از کالای با کیفیت از فروشگاه های معتبر سیستم های حفاظتی امنیتی خود را تهیه کنید.

جهت هرگونه مشاوره در زمینه سیستم های حفاظتی امنیتی با ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در “11 راهکار ساده و کاربردی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته

  1. کاظمی گفت:

    خیلی ممنون از مطلب کاملتون ❤️

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      جلب رضایت شما باعث افتخار ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *