محافظ برق دوربین مداربسته چیست؟ چه وظیفه و انواعی دارد؟

به زبان ساده می توان گفت که محافظ برق دوربین مداربسته، وسیله ای می باشد که، از سیستم حفاظتی مثل دوربین مداربسته در برابر نوسانات برق محافظت می کند.
در واقع محافظ برق دوربین مداربسته تنها برای سیستم های حفاظتی مثل دوربین مداربسته مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه برای تمامی دستگاه‌های الکترونیکی که منبع تغذیه آنها از برق باشند مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا تمامی لوازم الکترونیکی، همیشه در معرض خطر نوسات برق، کاهش یا اوج ولتاژ و… هستند؛ و این خطرات می تواند خسارات جبران ناپذیری را به دستگاه های شما وارد کنند، به همین علت می توانید با استفاده از انواع محافظ برق از تجهیزات دوربین مداربسته خود محافظت کنید.

محافظ برق مداربسته

محافظ برق دوربین مداربسته وسیله ای می باشد که، از دوربین مداربسته در برابر افزایش یا کاهش جریان برق (نوسانات برق) محافظت می کند. یا به عبارتی دیگر می توان گفت که محافظ برق دوربین مداربسته، به هنگام ایجاد نوسانات برق خروجی را قطع می کند تا به دستگاه الکترونیکی مثل دوربین مداربسته آسیبی وارد نشود.

وظیفه محافظ برق دوربین مداربسته

همانطور که پیش تر نیز گفتیم، مهم ترین وظیفه این دستگاه، محافظت از دوربین مداربسته در برابر نوسانات برق می باشد؛ نوسانات برق می توانند خسارات جبران ناپذیری را به دستگاه های الکترونیکی وارد کنند، و توجه داشته باشید که بیشتر گارانتی های موجود نیز، نوسانات برق را جزو گارانتی خود نمی دانند. در نتیجه می توانید با خرید و استفاده از محافظ برق دوربین مداربسته، باعث جلوگیری خسارات احتمالی شوید.

انواع محافظ برق دوربین مداربسته

محافظ برق در دوربین مداربسته دارای انواع مختلفی می باشد که این انواع با توجه به نوع و تکنولوژی دوربین مداربسته می باشد، در ادامه این بخش انواع محافظ برق دوربین مداربسته را بازگو می کنیم.

محافظ برق دوربین مداربسته: دستگاه UPS

در واقع باید بگوییم که وظیفه دستگاه UPS برق رسانی به تجهیزات دوربین مداربسته می باشد؛ دستگاه UPS علاوه بر برق رسانی، وظیفه بر قراری تعادل الکتریکی را نیز بر عهده دارد.
دستگاه UPS با ذخیره انرژی برق در خود و استفاده از آن در هنگام قطعی برق، نه تنها باعث می شود که در هنگام قطعی برق، دوربین مداربسته به ضبط تصاویر ادامه دهد، بلکه امکان محافظت از تجهیزات برق را نیز برای شما فراهم می کند.

محافظ برق دوربین مداربسته: دستگاه استابلایزر

در واقع دستگاه استابلایزر وظیفه تنظیم ولتاژ را برعهده دارد، یا به زبانی دیگر در صورت وقوع افت و یا نوسانات ولتاژ برق، آن را شناسایی و برطرف می سازد، و اجازه نمی دهد که نوسانات برق به دوربین مداربسته انتقال پیدا کند. در نتیجه از وارد شدن خسارات احتمالی جلوگیری می کند.

مزایا استفاده از دستگاه استابلایزر

در استفاده از دستگاه های مختلف محافظ برق دوربین مداربسته، یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که در هنگام وقوع افت یا نوسانات ولتاژ، دستگاه ضبط DVR یا NVR برای چند لحظه خاموش می شود و سپس دوباره روشن می شود؛ در هنگام روشن شدن دستگاه ضبط تا زمانی که نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نکنید، دستگاه شروع به ضبط تصاویر نمی کند؛ و این ممکن است چندین ساعت از ضبط تصاویر دوربین مداربسته را از دست بدهید.
اما با استفاده از دستگاه استابلایزر دیگر این مشکل را نخواهید داشت، زیرا همانطور که گفتیم این دستگاه انرژی الکتریکی را در یک باطری ذخیره می کند و به هنگام قطعی یا نوسانات برق، از همان انرژی استفاده می کند.

محافظ برق دوربین مداربسته: کابل کواکسیال

اگر سیستم دوربین مداربسته شما از نوع آنالوگ باشد، می توانید با استفاده از دستگاه BNC یا RG56 از تجهیزات خود در برار رعد و برق، ولتاژ بالا، نوسانات برق و… محافظت کنید.
این قطعه الکتریکی کوچک به دستگاه ضبط وصل می شود، و به هنگام نوسانات برق، آن را وارد زمین می کند و اجازه ورود نوسانات را به دستگاه ضبط نمی دهد.

محافظ برق دوربین مناسب برای دوربین های آنالوگ

محافظ برق دوربین مداربسته: تحت شبکه

اگر سیستم دوربین مداربسته شما از نوع تحت شبکه باشد، باید از محافظ برق مناسب دوربین تحت شبکه استفاده کنید؛ این محافظ ها در انواع تک و یا چند پورت تولید می شود، و باید نسبت به نیاز خود محافظ برق مناسب خود را تهیه کنید.

محافظ برق دوربین مناسب برای دوربین های تحت شبکه

محافظ برق دوربین مداربسته: RS485

در واقع برای دوربین مداربسته اسپید دام، باید از محافظ برق دوربین مداربسته RS485 استفاده کنید؛ دوربین های اسپید دام دارای قابلیت های همچون، چرخش، زوم و… هستند و به همین دلیل محافظ برق دوربین مداربسته این دوربین ها متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *