مختصری از تاریخچه دوربین های مداربسته

قبل از هرچیزی بهتره بدونیم که کلمه دوربین مداربسته از کلمه انگلیسی Closet Circuit television گرفته شده است که مخفف آن CCTV نیز می ‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته شامل یک بدنه ، لنز و قسمت های الکترونی است.

دوربین های اولیه

نخستین سیستم دوربین مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام “والتر بروش” مسئول نصب این سیستم بود.

در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام “وریکون” بود که در تبلیغات گفته می شد به مجوز دولتی نیازی ندارد. از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین های نظارتی:

اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1973 بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. تا اینکه در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با بکارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرایم باشد.

به تدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت ”ضبط بعد از شناسایی حرکت” وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد.

در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد. شهر “نورفولک” انگلستان نخستین جایی در این کشور بود که دوربین ها در آن محل نصب شد. بطور کلی در دهه میلادی بین 1990 تا 2000 استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج یافت.

دوربین های مدرن:

در آخر تاریخچه دوربین مداربسته به سال 1995 رسید ، که توسط یک شرکت سوئدی بر اساس سیستم عامل لینوکس پایه گذاری شد؛ که این کار باعث تحول عظیمی در سیستم های دوربین مداربسته شد و دوربین های مداربسته روز به روز پیشرفته تر شدند.

تاریخچه دوربین مداربسته: دوربین های مدرن

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران

اولین دوربین مداربسته در ایران در سال 1339 بود که مربوط می‌ شود به دوربین های کنترل سرعت که در جاده کرج نصب شد.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته بر اساس شکل ظاهری و ویژگی به صورت زیر تقسیم بندی می ‌شوند:

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید دوربین مداربسته از لحاظ امنیت از گذشته تا کنون مورد توجه کل دنیا قرار گرفته است.
در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی دوربین های مداربسته در ابعاد و شکل های مختلف با کارایی بالا تولید می شوند.

در صورتی که سوالی در رابطه با تاریخچه دوربین مداربسته دارید برامون کامنت بذارید تا کارشناسان ایمن موج ثامن در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *