فریم در ثانیه (FPS) چیست؟

فریم بر ثانیه یا به عبارتی Frame Per Second که به صورت خلاصه با FPS نشان داده می شود بیانگر تعداد فریم های هر تصویر در یک ثانیه است.
تفاوت فریم های

یک تصویر متحرک متشکل است از چندین تصویر ثابت، که با تغییر و رد شدن این تصاویر ثابت، نمایشی به صورت تصویر متحرک بنظر می رسند. طبیعتا هرچقدر که تعداد این تصاویر ثابت بیشتر باشد، تصویر روان تر است و تشخیص جزئیات حرکت برای بیننده قابل لمس تر خواهد بود.

به تعداد تصاویر ثابت در یک ثانیه که یک تصویر متحرک را تشکیل میدهند اصطلاحا فریم بر ثانیه یا همان Frame Per Second گفته می شود.

چشم غیر مسلح انسان این توانایی را ندارد که بیشتر از 7 الی 10 فریم در ثانیه را تماشا کند. یعنی با چشم غیر مسلح یک تصویر با 10 فریم در ثانیه به همان اندازه ای زنده به نظر میرسد که یک تصویر با 30 فریم در ثانیه زنده به نظر میرسد.

می توان گفت که یک تصویر با ۱۰ فریم بر ثانیه از نظر انسان یک فیلم زنده به نظر می رسد، حداکثر فریم قابل انتقال در سیستم PAL تلویزیون ۲۵ فریم بر ثانیه می باشد.

حساسیت این مسئله زمانی قابل درک تر خواهد شد که حرکتی سریع در تصویر رخ دهد.

این مسئله در دوربین های مدار بسته و همچنین دستگاه های ضبط تصاویر نیز نقش بسزایی دارد.

دوربین های مدار بسته نیز دارای فریم های متفاوتی هستند.

اهمیت مقدار FPS رابطه مستقیمی با میزان سرعت حرکت اجسام دارد.

بهترین میزان FPS برای نظارت هایی نظیر منطقه های مسکونی، ساختمان های تجاری و اداری  ۲۵ تا ۳۰ فریم بر ثانیه می باشد.

در تصاویری که حرکت هایی نظیر حرکت خودرو یا جسمی سریع می باشد و نیازمند تشخیص جزئیات بیشتری مانند تصویر پلاک خودرو به صورت واضح می باشد باید میزان FPS بالاتری برای قرار دهیم. دوربین های مداربسته ی مناسب برای تشخیص پلاک خودرو در سرعت های بالاتر دوربین هایی با فریم ۶۰ تا ۱۲۰ فریم می باشند.

FPS تاثیری مستقیمی بر حجم و میزان پهنای باند دوربین مدار بسته دارد. طبیعتا هرچقدر که میزان FPS ما بیشتر باشد حجم فیلم های ضبط شده بیشتر خواهد بود و جا به جایی اطلاعات نیز به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد داشت.

آیا FPS میتواند دلیل تار شدن تصاویر در زمان حرکت باشد؟

عامل تار شدن تصاویر در زمان حرکت معمولا بیشتر به میزان سرعت شاتر دوربین مرتبط است تا FPS دوربین.

FPS معمولا با میزان روان بودن تصاویر رابطه مستقیم دارد و تار شدن تصاویر مربوط به نرخ فریم نمیباشد.

انواع فریم بر ثانیه

  • تا 16 فریم بر ثانیه: فیلم هایی با این فریم ریت روان نیستند، مگر برای ثبت صحنه های کم تحرک، ساخت ویدیوهای فست موشن و افکت موشن بلر.
  • 25 فریم برثانیه: این فریم ریت، استاندارد سینما و تلوزیونی است. اغلب فیلم ها در سینما و تلوزیون با فریم ریت 24FPS پخش می شوند. این عدد، سرعت نرمال بسیاری از پدیده های روزمره را نشان می دهد و حداقل فریم ریتی است که چشم انسان قادر به تفکیک تصاویر است.
  • 30 فریم بر ثانیه: بیشترین کاربرد آن برای پخش زنده مسابقات ورزشی است. ویدیوهای ضبط شده با این فریم ریت را می توان با کاهش سرعت به 24 فریم ثانیه، تا حدودی اسلوموشن کرد.
  • 48 تا 60 فریم بر ثانیه: برای فیلم برداری از صحنه هایی مثل راه رفتن مردم، فوت کردن شمع، خندیدن، دست زدن و… بسیاری از اسلوموشن های تلوزیونی با این فریم ریت فیلم برداری می شوند.
  • 90 تا 120 فریم بر ثانیه: ایده آل برای ساخت حرکت آهسته از صحنه هایی سریعی مثل دویدن انسان و حیوانات. این فریم ریت بیشتر برای خلق صحنه هایی به کار می رود که بخواهیم سرهت ویدیو را در لحظات مهمی از فیلم کاهش دهیم.

4 دیدگاه در “فریم در ثانیه (FPS) چیست؟

  1. سجاد رمضانپور گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      جلب رضایت شما باعث افتخار ماست.

  2. نوسرایی گفت:

    ممنون بسیار مفید بود

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      جلب رضایت شما باعث افتخار ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *