فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته چیست؟ (معرفی 5 نوع مهم)

Video Compression یا همان فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته، یک فرایند نرم افزاری می باشد که نتیجه آن کاهش حجم تصاویر دوربین مداربسته بدون کاهش کیفیت آن است.

روش های مختلفی برای فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته وجود دارد، همچنین قابل به ذکر است که فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته، بر روی هزینه و قیمت دوربین نیز تاثیر گذار است، در صورتی که کیفیت تصویری دوربین مداربسته شما بالا باشد، فضای مورد نیاز شما نیز بیشتر خواهد بود و به همین دلیل شما باید هارد با فضای بیشتری را برای دستگاه DVR خود تهیه کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تمامی روش های فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته را بازگو کنیم.

فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته

قبل از اینکه بخواهیم روش های فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته را بازگو کنیم، بهتر است بدانیم که فشرده سازی تصاویر به چه شکلی انجام می شود.

روش های بسیار زیادی برای فشرده سازی تصاویر وجود داد که دو تا از رایج ترین روش ها JPEG و PNG برای تصاویر و MPEG برای فیلم ها می باشد که احتمال اسم این فرمت ها را قبلا شنیده اید؛ بهتر است بدانید که در عکس خام پیکسل ها به صورت یک در یک ذخیره می شود و درون هر پیکسل اطلاعاتی همچون روشنایی، رنگ، مکان و… ذخیره می شود که بی شک حجم کلی عکس را بسیار بالا می برد.

JPEG

در این روش نرم افزار پیکسل هایی که نزدیک به هم هستند و شباهت هایی به هم دارند را پیدا می کند و آنها را باهم اقدام می کند و اینگونه دیگر هر پیکسل به صورت جداگونه اطلاعات را ذخیره نمی کند.

PNG

فرمت PNG برای فشرده سازی آیکن ها و طراحی های کامپیوتری می باشد؛ به عبارتی دیگر در این روش با استفاده از یک سری فرمول های نرم افزاری شکل شما با رنگ های مختلف ایجاد می شود.

MPEG

در فشرده سازی فیلم ها از فرمت MPEG استفاده می شود، در این روش علاوه بر شناسایی پیکسل های مشابه به هم، پیکسل هایی که در فریم های مختلف مشابه هستند را شناسایی می کند و همگی در یک مجموعه ذخیره و نگهداری می شود، با این کار قسمت هایی از ویدیو که تغییر در آن ایجاد نشده، ظرفیت زیادی را اشغال نخواهد کرد.

اهمیت فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته

بی شک یکی از مهم ترین دلایل اهمیت استفاده از فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته، کاهش حجم اطلاعات و تصاویر می باشد.

همانطور که گفتیم در صورتی که از فشرده سازی استفاده نکنید، حجم اطلاعات و تصاویر شما بسیار بالا خواهد و رفت و شما ناچار به خرید هارد با ظرفیت بیشتر خواهید شد.

انواع روش فشرده سازی دوربین مداربسته

برای برسی انواع روش فشرده سازی در دوربین مداربسته، باید به تکنولوژی دوربین خود را برسی کنید؛ دوربین مداربسته آنالوگ به دلیل نداشتن پردازنده قادر به فشرده سازی اطلاعات نمی باشد و تصاویر را بدون اعمال هیچ گونه فشرده سازی به دستگاه ضبط می فرستد و دستگاه ضبط فشرده سازی تصاویر را انجام می دهد. اما در دوربین مداربسته تحت شبکه، فشرده سازی درون دوربین مداربسته انجام می شود.

انواع فرمت های فشرده سازی

انواع فرمت های فشرده سازی برای تصاویر دوربین مداربسته عبارت اند از:

  • JPEG
  • MPEG
  • 264
  • 264+
  • 265
  • 265+

فرمت JPEG:

این فرمت را پیش تر توضیح دادیم، در این فرمت نرم افزار پیکسل هایی که شباهت زیادی را دارند باهم اقدام می کند و باعث کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت خواهد شد؛ همچنین قابل به ذکر است که این فرمت برای فشرده سازی عکس های واقعی بسیار کاربرد دارد.

فرمت MPEG:

یکی از قدیمی ترین فرمت های فشرده سازی فیلم ها فرمت MPEG می باشد که این فرمت در دستگاه های ضبط قدیمی نیز بسیار استفاده می شد. این فرمت برای هر دقیقه از ویدیو حجم زیادی را اشغال می کرد.

فرمت H.264:

یکی از بهترین و پر کاربرد ترین فرمت های فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته، فرمت H.264 می باشد، این فرمت با کاهش نرخ بیتریت و همچنین حذف کامل نقاط و پیکسل های تکراری تصاویر دوربین مداربسته را بدون آنکه کیفیت تصاویر کاهش یابد آن ها را فشرده می کند.

فرمت +H.264:

این فرمت در واقع فرمت پیشرفته شده فرمت H.264 می باشد که میزان فشرده سازی آن بیشتر می باشد اما به دلیل اینکه برای استفاده از آن نیاز به یک سری تجهیزات خاص می باشد، بسیار از افراد از آن استفاده نمی کنند.

فرمت H.265:

بعد از فرمت H.264 که به سرعت یکی از محبوب ترین فرمت های فشرده سازی شد، فرمت H.265 به بازار عرضه شد، این فرمت نیز به سرعت محبوب شد چرا که فشرده سازی این فرمت دو برابر فرمت H.264 می باشد وهمچنین کیفیت تصویر نهایی نیز دارای کیفیت بهتری نسبت به فرمت H.264 دارد.

فرمت +H.265:

این فرمت نیز فرمت پیشرفته شده H.265 می باشد، در این فرمت شما کاستی ها و باگ های فرمت H.265 را دیگر مشاهده نخواهید کرد، قابل به ذکر است که این فرمت را اولین بار دوربین مداربسته هایک ویژن ارائه کرد؛ میزان و اساس فشرده سازی این فرمت بر اساس سه تکنولوژی صورت می گیرد:

  • حذف نویز در پس زمینه
  • کنترل بیتریت در طولانی مدت
  • کد گذاری بر اساس پس زمینه

انتخاب فرمت فشرده سازی مناسب

بی شک فرمت H.265+ بهترین فرمت فشرده سازی برای تصاویر دوربین مداربسته می باشد، اما شما عزیزان باید با توجه به تعداد دوربین های خود، کیفیت آن ها، بودجه، ظرفیت هارد و… فرمت فشرده سازی مناسب خود را انتخاب کنید، در صورتی که برای انتخاب فرمت فشرده سازی نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با کارشناسان ایمن موج ثامن تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *