دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته برای ضبط تصاویر نیاز به یک منبع نوری دارند، اما مکان های وجود دارند، که در تاریکی مطلق فرو رفته و هیچ نوری ندارد؛ در این مکان ها باید از دوربین مداربسته حرارتی استفاده کرد، که در ادامه به سوالاتی از جمله دوربین مداربسته حرارتی چیست؟ و کاربرد آن چیست؟، و همچنین مزایا و معایب آن را پاسخ خواهیم داد.

دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

دوربین مداربسته حرارتی (Thermal CCTV) یا به عبارت دیگر دوربین مداربسته گرمایی، نوعی از دوربین مداربسته است، که بجای استفاده از نور مرئی در شکل گیری تصاویر، از مادون قرمز و حرارت اجسام در تشکیل تصاویر استفاده می کند.

دوربین های مداربسته حرارتی ساختاری تقریبا مشابه با دوربین های مداربسته عادی دارند. در این نوع دوربین ها با استفاده از یک لنز پرتوهای گرمایی اجسام را بر روی یک چیپ تصویر گرمایی متمرکز می کنند. سنسور این دوربین ها در عوض اینکه بر روی نور حساس باشند، به پرتوهای گرمایی حساس هستند، به صورتی که از بعد از دریافت حرارت با توجه به مقدار آن ولتاژ ایجاد می شود که در انتها به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شود و بعد از این شما می توانید سیگنال ها را در نمایشگر مشاهده نمایید.

دوربین های مداربسته حرارتی انواع مختلفی دارند، که در این مقاله هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

دوربین حرارتی: آتش یاب

همانطور که می دانید پیدا کردن افراد در آتش سوزی های وسیع، بسیار دشوار است، اما امروزه با کمک دوربین های آتش یاب می توان در آتش سوزی افراد را تشخیص داد؛ همچنین در فضا های طبیعی پیدا کردن محیط های آتش گرفته کمی سخت است، که با این دوربین می توان حریق را پیدا کرد.

دوربین‌ حرارتی: پهپاد‌

از این دوربین ها بیشتر پلیس ها و گروه های نجات استفاده می کنند، زیرا با استفاده از این دوربین می توانند به راحتی افراد گم شده در یک محیط را پیدا کنند.

دوربین حرارتی: حیات وحش

دوربین های حرارتی در محیط زیست مورد استفاده زیادی قرار می گیرد، از جمله آن ها می توان به جلوگیری از شکار غیرقانونی اشاره کرد.

دوربین حرارتی: شناورها و زیردریایی ها

می توان گفت وجود دوربین های حرارتی در زیر دریایی ها و کشتی های نظامی بسیار مهم است، زیرا با وجود این دوربین ها به راحتی می توان موانعی مانند نهنگ ها و مرجان ها را تشخیص داد.

دوربین مداربسته حرارتی

کاربرد دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

دوربین های حرارتی قابلیت تشخیص خودرو، اجسام و چهره را دارند اما کاربرد اصلی دوربین مداربسته حرارتی برای محل هایی با حساسیت امنیتی بالا مانند مرزبانی ها است.

کاربرد دیگر دوربین های حرارتی در پالایشگاه ها است، با استفاده از این دوربین ها می توان حرارت نقاط مختلف را بررسی کرد.

مزایا دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی امکان تشخیص اجسام، خودرو ها، انسان ها و حیوانات را تا برد بسیار بالا را دارد.

دوربین مداربسته حرارتی امکان تشخیص دادن و یافتن مکان خودرو و انسان در بدترین شرایط آب و هوایی را دارد.

دوربین مداربسته حرارتی می تواند حرارت اجسام و اشخاص را در اختیار ما قرار دهد که در این شرایط کنونی برای تشخیص بیماری ها بسیار مفید است.

معایب دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی دارای رزولوشن بسیار محدود و پایینی است که در تشخیص چهره و جزئیات کار را بسیار دشوار میکند. (حداکثر 288*384)

دوربین حرارتی با توجه به اینکه تصاویر را به صورت حرارتی به ما نمایش می دهند امکان تشخیص هویت افراد کار بسیار دشوار یا به عبارتی غیر ممکن است.

دوربین های حرارتی دارای هزینه های بسیار بالایی هستند.

قیمت دوربین مداربسته حرارتی

تا اینجا با مزیت ها، معایب و همچنین  ویژگی های دوربین مداربسته حرارتی آشنا شدید، حال به قیمت دوربین مداربسته حرارتی می پردازیم.

این دوربین ها در کل از قیمت بالای برخوردار هستند، اما با توجه به امکانات و ویژگی های که دارند، دارای  قیمت های متنوعی هستند مسلما هر چه ویژگی هایش بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *