استاندارد ONVIF چیست؟ همه چیز درباره ONVIF {مزایا و معایب}

در سال های گذشته هر یک از دوربین های تحت شبکه برای ارسال و دریافت تصاویر و اطلاعات از استاندارد های مخصوص به خود استفاده می‌کردند. اما نکته ای که وجود داشت دوربین های که از یک برند و مدل نبودند؛ نمی توانستند به یکدیگر متصل شوند.

بنابراین شرکت هایی مانند SONY , AXIS , BOSCH در سال 2008 پروتکلی تحت عنوان انجمن ارتباطات ویدیویی  شبکه باز تشکیل دادن که به استاندارد ONVIF معروف است.
در نتیجه اگر استاندارد ONVIF نباشد؛ دوربین های مداربسته از چند برند مختلف نمی‌توانند به یکدیگر متصل شوند.
استاندارد ONVIF با 3 هدف کلی ارائه شده است:

  1. استاندارد سازی ارتباطات میان تجهیزات حفاظتی تحت شبکه
  2. امکان دسترسی تمامی برند های دوربین مداربسته به ONVIF
  3. امکان استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه بدون دقت کردن به شرکت سازنده آن

هدف از مشخصه های این سازمان ، دستیابی به همکاری های موثر میان محصولات تحت شبکه بدون در نظر گرفتن تولیدکننده می باشد.

استاندارد onvif

زمانی که یک دستگاه تحت شبکه NVR درخواستی مانند ارسال تصاویر و ویدیو های با کیفیت برای یک دوربین مداربسته تحت شبکه ارسال می‌کند استاندارد ONVIF می گذارد دوربین مداربسته درخواست دستگاه ضبط را قبول کند حتی اگر از یک برند نباشند.

مزایا استاندارد ONVIF

از مزایایی ONVIF می توان به آزادی در انتخاب نرم افزار ها و دستگاه ها اشاره کرد به طور کلی دیگر نیازی نیست تمام تجهیزات از یک برند باشند.

قابلیت همکاری: محصولات کارخانجات مختلف میتوانند در یک شبکه به کار گرفته شوند و یا به عبارتی با یک زبان مشترک صحبت کنند.

انعطاف پذیری: مصرف کنندگان نهایی مجبور به استفاده از محصولات اختصاصی به دلیل انتخاب اولیه ای که انجام داده اند ، نمیشوند.

آینده نگری: استاندارد ها خاطرنشان می‌کنند که محصولات سازگاری در بازار وجود دارند که بدون در نظر گرفتن کمپانی سازنده میتوان از آنها در به کار گیری مشترک با دیگر برند ها نیز استفاده کرد.

کیفیت: وقتی محصولی با استاندارد مطابقت دارد؛بازار میداند که چه سطح توقعی میتواند از آن محصول داشته باشد.

معایب استاندارد ONVIF

 همانطور که می‌دانید هر چیزی علاوه بر اینکه مزایایی دارد دارای معایبی هم هست.

به عنوان مثال امکان دارد در زمان استفاده از نرم افزار ها بعضی از بروزرسانی های دوربین تحت شبکه انجام نشود. برای جلوگیری از این مشکلات باید از نرم افزار های خود تولید کنند یا نرم افزارهایی که این بروز رسانی ها را پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد.

رقیب های استاندارد ONVIF

استاندارد ONVIF تنها پروتکل امن دوربین های مداربسته تحت شبکه نیست؛ زیرا رقیب های دیگری مانند PSIA دارد.

می‌توان گفت شرکت PSIA  خیلی زودتر از انجمن ONVIF شروع به کار کرده است اما نکته مهمی که وجود دارد استاندارد ONVIF پشتیبانی خیلی قوی تر و بهتری نسبت به PSIA دارد.

علت محبوبیت استاندارد ONVIF چیست؟

ادغام سازی دوربین های تحت شبکه، NVR , VMS بسیار دشوار و پر خرج است اما به راحتی می‌توان با استاندارد ONVIF این کار را به آسانی انجام داد و از هزینه های زیادی برخوردار نیست.

استاندارد ONVIF از چه برند هایی پشتیبانی می کند؟

احتمالا تا اینجا متوجه شده اید تمام برند ها ازین استاندارد استفاده می‌کنند اما کمپانی هایی مانند : دوربین مداربسته داهوا ، دوربین مداربسته هایک ویژن ، کمپانی آپتینا و… پشتیبانی قوی تر و سازگاری بهتری  نسبت به بقیه برند ها دارند. 

ویژگی های استاندارد ONVIF

این استاندارد قابلیت های مختلفی از جمله آلارم هشدار، کنترل دوربین ها و تجزیه و تحلیل تصاویر و صدا را  در اختیار شما می‌گذارد.
نسخه جدید ONVIF پروفایل های مختلفی دارد که به شما می‌گوید از چه ویژگی و قابلیت هایی پشتیبانی می‌کند.

پروفایل ها:

  • پروفایل S: پروفایل S اولین پروفایل ONVIF می‌باشد. این پروفایل استریم تصاویر دوربین مداربسته به دستگاه ضبط را پشتیبانی می‌کند.
  • پروفایل G: این پروفایل جز مهم ترین پروفایل های ONVIF است زیرا از تصاویر ذخیره شده در کارت حافظه دوربین پشتیبانی می‌کند. 
  • پروفایل Q: این پروفایل با کمک اسکن کردن بقیه دوربین های موجود را شناسایی می‌کند، همچنین با حذف رمز های پیش فرض باعث امنیت بیشتر می‌شود.
  • پروفایل T: پروفایل T جز آخرین پروفایل ها می‌باشد این پروفایل باعث می‌شود کدک H.265  را پشتیبانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *