قابلیت AWB دوربین مداربسته

AWB

در اصل قابلیت AWB دوربین مداربسته مخفف automatic white balance می باشد که به معنای تعادل خودکار رنگ سفید است. چشمان ما انسان ها میتواند رنگ سفید را به خوبی تشخیص دهند ولی این امر در دوربین مداربسته کمی مشکل است.

این قابلیت کمک می کند برای بهبود کیفیت تصویر و همچنین ایجاد تصویر واقعی از محیط.

در محیطی که رنگ سفید رنگ اصلی یا رنگ قالب باشد تشخیص رنگ را برای دوربین مداربسته سخت می کند و فضای سفید را رنگ زرد و یا سبز تشخیص می دهد، اما با استفاده از قابلیت AWB در دوربین مداربسته با پردازش تصویر دریافتی و تنظیم نور آن باعث افزایش وضوح و ارائه تصویر واقعی تر می شود.

نحوه عملکرد قابلیت AWB

نحوه عملکرد قابلیت AWB اصلا پیچیده نیست، در ابتدا به پردازش تصاویر می پردازد سپس رنگ های غیر واقعی را حذف می کند، همگام سازی رنگ با نور موجود را به بهترین شکل ممکن انجام و ارائه می دهد.

مشکل قابلیت AWB

این قابلیت تنها یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که اگر تصویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته تک رنگ باشد نمی تواند به تجزیه و تحلیل رنگ ها بپردازد و در نتیجه تصویر ارائه شده دارای رنگ اشتباه یا غیر واقعی می شود، البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که تصویر دارای یک رنگ باشد.

برای برطرف کردن این مشکل باید از قابلیت ATW استفاده کنید.

قابلیت ATW

این فناوری در واقع همان AWB است با این تفاوت که با پوشش دهی اشتباه آن به فناوری مورد اعتماد کاربران تبدیل شده است.

به زبان دیگر ATW ردیابی نور سفید به شکل اتوماتیک می باشد، همچنان این قابلیت می تواند در شرایط تک رنگ بودن تصویر و یا حتی نبود نور سفید به درستی تصویر را تجزیه و تحلیل کند.

تفاوت قابلیت AWB و ATW

دوربین های مجهز به این قابلیت دارای یک الگوی مرجع از برابری رنگ ثابت هستند که در تنظیمات دوربین وجود دارد. در این حالت حتی اگر هیچ منبع نور سفیدی در تصویر وجود نداشته باشد دوربین قادر به تنظیم و نمایش صحیح رنگ است. دوربین هایی با این قابلیت می توانند حتی در شرایط نوری نامساعد طرحی یک جور از رنگ ها در تصویر ارائه دهند.

جهت گرفتن مشاوره رایگان درباره قابلیت AWB می توانید با کارشناسان ایمن موج ثامن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *