دوربین مداربسته دام (Dome) چیست؟ (7 مزایا و معایب عجیب آن)

در جواب به سوال دوربین مداربسته دام چیست؟ باید بگوییم که: دوربین مداربسته دام از انواع دوربین مداربسته است که به علت نوع طراحی آن به که به شکل گنبد است، به دوربین مداربسته دام معروف شده است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت جامع دوربین مداربسته دام را بازگو کنیم.

نحوه انتخاب دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته دام یکی از انواع دوربین مداربسته می باشد. دام (DOME) به معنای گنبد است و از آنجایی که نوع طراحی این دوربین ها گنبدی شکل است نام این دوربین را دوربین مداربسته دام گذاشتند.

دوربین مداربسته دام به علت نوع طراحی که دارد، مناسب برای نصب بر روی سقف می باشد.

نصب دوربین مداربسته دام

در ویدیو زیر می توانید آموزش و فرایند نصب دوربین مداربسته دام را ببینید.

انواع دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته دام دارای انواع مختلفی می باشد تا بتواند تمامی نیاز های کاربران را برطرف سازد، در ادامه انواع دوربین دام را بازگو می کنیم.

انواع دوربین مداربسته دام چیست؟ (تورت)

به صورت کلی می توانیم بگوییم که دوربین مداربسته دام و تورت کاملا شبیه به هم هستند و تنها یک تفاوت در محافظ آن وجود دارد؛ دوربین مداربسته دام اکثرا دارای محافظ شیشه ای می باشد که از لنز دوربین محافظ می کند، اما دوربین دام تورت این محافظت را ندارد.

انواع دوربین مداربسته دام چیست؟ (تکنولوژی ساخت)

دوربین مداربسته دام دارای دو تکنولوژی ساخت متفاوت است، که هر کدام از آنها برای شرایط خاصی مناسب می باشد.

دوربین مداربسته دام آنالوگ

دوربین مداربسته دام آنالوگ از تکنولوژی های قدیمی دوربین مداربسته می باشد، قیمت این دوربین ها به صرفه می باشد و کیفیت آنها نیز برای نظارت مناسب می باشد، به همین دلیل دوربین مداربسته دام آنالوگ دارای محبوبیت خوبی در بازار می باشد.

دوربین مداربسته دام تحت شبکه

دوربین مداربسته دام تحت شبکه تکنولوژی جدید دوربین مداربسته است، این دوربین ها نه تنها دارای کیفیت تصویری بسیار بالایی هستند، بلکه دارای ویژگی های منحصر به فردی مثل: تشخیص چهره، پلاک خوانی، تشخیص دما و… نیز می باشد.

انواع دوربین مداربسته دام

انواع دوربین مداربسته دام چیست؟ (کیفیت نمایش)

دوربین مداربسته دام دارای کیفیت نمایش های متفاوتی می باشد، تا بتواند نیاز تمامی کاربران را برطرف کند. انواع کیفیت نمایش دوربین مداربسته دام عبارت اند از:

  • کیفیت تصویری 1 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 2 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 3 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 4 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 5 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 6 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 8 مگاپیکسل
  • کیفیت تصویری 12 مگاپیکسل

انواع دوربین مداربسته دام چیست؟ (برند)

برند های زیادی در سر تا سر دنیا، دوربین مداربسته دام را تولید و به بازار عرضه می کنند. در این بخش چند تا از بهترین برند ها را معرفی می کنیم.

دوربین مداربسته دام برایتون

برند برایتون یک برند ایرانی می باشد که دوربین مداربسته دام را طراحی و به بازار عرضه کرده است. دوربین مداربسته برایتون دام دارای قیمت و کیفیت قابل قبولی می باشد.

دوربین مداربسته دام داهوا

دوربین مداربسته داهوا، از محبوب ترین و بهترین برند های دوربین مداربسته در دنیا می باشد، کیفیت تصویری دوربین مداربسته دام داهوا مثال زدنی است، و همچنین قیمت این دوربین ها نسبت به کیفیت این دوربین ها قابل قبول است.

دوربین مداربسته دام هایک ویژن

شاید بتوان گفت که محبوب ترین برند دوربین مداربسته در دنیا، دوربین مداربسته هایک ویژن می باشد، دوربین مداربسته دام هایک ویژن دارای ویژگی های منحصر به فرد فوق العاده ای می باشد و همچنین کیفیت این دوربین ها عالی است. و قیمت این دوربین ها نیز نسبت به باقی دوربین ها گران تر می باشد و علت آن نیز کیفیت فوق العاده این دوربین است.

دوربین مداربسته دام فالکن

دوربین مداربسته دام فالکن نیز در بازار ایران بسیار محبوب می باشد، قیمت این دوربین ها نسبت به کیفیتی که دارد بسیار مقرون به صرفه می باشد.

کاربرد دوربین مداربسته دام چیست؟

نوع طراحی این دوربین ها به صورتی می باشد که برای نصب بر روی سقف مناسب می باشد. و همچنین قابل به ذکر است که بیشتر مدل های دوربین مداربسته دام دارای جنس بدنه پلاستیکی هستند و به همین دلیل توصیه نمی کنیم که این دوربین ها را در فضای بیرونی نصب کنید.

دوربین مداربسته دام بیشتر برای محیط های داخلی مناسب می باشد، این دوربین ها برای محیط هایی مثل: ادارات، ساختمان های مسکونی، هتل ها، پارکینگ ها و… کاربرد دارد.

ویژگی های دوربین مداربسته دام چیست؟

بیشتر مدل های دوربین مداربسته دام دارای یک سری ویژگی هستند، در این بخش این ویژگی ها را بازگو می کنیم.

لنز دوربین مداربسته دام

به صورت کلی دوربین مداربسته دام دارای دو نوع لنز متفاوت است، لنز ثابت و لنز وریفوکال؛ در صورتی که دوربین شما دارای لنز ثابت باشد، دیگر امکان زوم یا تغییر زاویه نخواهید داشت، اما لنز وریفوکال دقیقا برعکس لنز ثابت است و با استفاده از این لنز می توانید زاویه دید دوربین خود را تغییر دهید و یا بر روی سوژه مورد نظر خود زوم کنید.

دید در شب دوربین مداربسته دام

می توان گفت که تمامی مدل های دوربین مداربسته دام دارای دید در شب هستند، اما برخی از مدل ها دارای دید در شب متفاوتی هستند، برای مثال ممکن است یک مدل دوربین مداربسته دید در شب رنگی باشد، و یا یک مدل برد دید در شب زیادی داشته باشد.

ویژگی تشخیص چهره و پلاک خوانی

برخی از مدل های دوربین مداربسته دام تحت شبکه دارای ویژگی تشخیص چهره و یا پلاک خوانی هستند، این ویژگی بیشتر برای مکان های بسیار مهم مانند بانک ها، طلافروشی ها، انبار ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی تشخیص حرکت

ویژگی تشخیص حرکت به شما کمک می کند تا بیهوده فضای هارد شما پر نشود. با استفاده از این ویژگی دوربین شما تنها در زمانی که متوجه حرکت شخصی شود شروع به ضبط تصاویر خواهد کرد.

ویژگی تشخیص دما

با استفاده از این ویژگی دوربین شما قادر خواهد بود تا دما محیط را تشخیص دهد و در صورتی که دما محیط بیش از حد بالا باشد، به شما برای احتمال وجود آتش هشدار خواهد داد.

لنز دوربین مداربسته دام

مزایا دوربین مداربسته دام چیست؟

زاویه دید

دوربین مداربسته دام به علت نوع طراحی که دارد، زاویه دید گسترده ای نیز دارد، همچنین این دوربین ها اکثرا بر روی کنج سقف نصب می شود که همین عمر باعث می شود که زاویه دید دوربین بیشتر شود.

زیبایی

دوربین مداربسته دام دارای ظاهر زیبایی می باشد و به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد دارند دوربین مداربسته را در مکانی که معرض دید است، نصب کنند ترجیح می دهند که از این دوربین استفاده کنند.

ماندگاری

با توجه به اینکه، دوربین مداربسته دام کمتر در معرض دید می باشد، کمتر به دست افراد خرابکار خراب می شوند.

مناسب برای محیط داخلی

همانطور که پیش تر گفتیم، دوربین مداربسته دام برای نصب و استفاده در محیط های داخلی بسیار مناسب می باشد.

معایب دوربین مداربسته دام چیست؟

نصب

نصب این دوربین ها ممکن است کمی دشوار باشد.

محل نصب

دوربین مداربسته دام برای نصب بر روی سقف طراحی شده اند، و در صورتی که بخواهید این دوربین ها را بر روی دیوار نصب کنید، احتمالا از نتیجه کار راضی نخواهید بود.

لنز

لنز دوربین های مداربسته دام، اکثرا کوچیک می باشد، و همین امر ممکن است که در برخی از موارد برای کار با این دوربین ها به مشکل بخورید.

عدم جلب توجه

دوربین مداربسته دام توجه کمتری را به خود جلب می کنند و به همین دلیل این دوربین ها نقش کمتری در پیشگری از وقوع جرم دارند.

turret در دوربین مداربسته دام

اغلب مدل های دوربین دام دارای کاور شیشه ای هستند. انواعی از دوربین های دام وجود دارند که فاقد این کاور شیشه ای هستند به این دوربین ها turret گفته می شود. این نوع از دوربین های دام چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ قیمت تفاوتی با سایر مدل ها نداشته و تنها شکل ظاهری متفاوتی دارند.

تقاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام چیست؟

دوربین مداربسته اسپید دام و دام بسیار شبیه به هم هستند، اما باید توجه داشته باشید که این دو دوربین یکی نیستند و یا حتی در زیر مجموعه یکدیگر نیز قرار ندارند.

دوربین مداربسته اسپید دام دارای ظاهر بزرگ تری می باشد، این دوربین ها دارای قابلیت چرخش 360 یا 180 درجه می باشند و همچنین قابلیت زوم این دوربین ها نیز مثال زدنی می باشد.

تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام

تقاوت دوربین مداربسته دام و بولت چیست؟

دوربین مداربسته بولت نیز یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته می باشد، دوربین مداربسته دام و بولت دارای تفاوت های زیادی می باشند که در این بخش برخی از آنها را بازگو می کنیم.

  • تفاوت در ظاهر
  • تفاوت در زاویه دید
  • تفاوت در نصب
  • تفاوت در جنس بدنه و مقاومت
  • و…

خواندنی ها: تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت

قیمت دوربین مداربسته دام

28 دیدگاه در “دوربین مداربسته دام (Dome) چیست؟ (7 مزایا و معایب عجیب آن)

  1. بهنام گفت:

    سلام این دوربین های دام سایز کوچیک تر نداره که بشه به صورت مخفی نصبش کرد و قابل دید نباشه؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام.
      خیر متاسفانه دوربین دام جزو دوربین های مخفی نیست و با توجه به کابل‌کشی و… به صورت واضح قابل رویت هست.

  2. همایون گفت:

    سلام. شما دوربین مداربسته دام فالکن هم موجود دارید؟ چه قیمت هستند؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله موجود داریم. لطفا با شماره 09303739775 تماس بگیرید.

  3. هومان گفت:

    دوربین دام هم یک زیر مجموعه داره که دوربین مداربسته اسپید دام هست درسته؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. خیر، دوربین مداربسته دام زیر مجموعه دوربین مداربسته اسپید دام نیست، یا برعکس. دوربین مداربسته اسپید دام خودش جزئی از انواع دوربین مداربسته هست. در لینک زیر می توانید در رابطه با دوربین مداربسته اسپید دام بیشتر بخونید.
      https://imenmojcctv.com/blog/speed-dome-cctv/

  4. میلاد گفت:

    با سلام ممنونم از مطلب کامل و مفیدتون.

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🌷🙏

  5. تیام گفت:

    با سلام یک پروژه دوربین مداربسته داریم که به ظاهر دوربین خیلی اهمیت میدن. به نظر شما دوربین مداربسته دام گزینه خوبی هست؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله دوربین مداربسته دام از نطر زیبایی مناسب است.

  6. تقی زاده گفت:

    سلام شما دوربین مداربسته دام تحت شبکه را پیشنهاد می دید یا آنالوگ رو؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بستگی به نوع پروژه، میزان بودجه، محل نصب و… داره. اما به صورت کلی دوربین مداربسته دام تحت شبکه جدید تر و بهتر است.

  7. سام گفت:

    سلام ممنونم از مطلب کامل و مفیدتون.

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      🌷🙏

  8. کیارش گفت:

    سلام توی بخش انواع دوربین مداربسته دام گفتید که دوربین های دام دو بخش میشن. یکی تحت شبکه و یکی آنالوگ، کدوم یکی از این دوربین ها برای استفاده در دفتر بهتر است؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. دوربین مداربسته دام تحت شبکه بهتر از دوربین مداربسته دام آنالوگ هست. اما این وجود داره که قیمت این دوربین ها هم بیشتره، شما باید با توجه به نیازتون از دوربین و بودجتون دوربین مناسب را انتخاب کنید.

  9. آبادیان گفت:

    ارزون ترین دوربین مداربسته دام چقدره؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. قیمت دوربین مداربسته دام از حدود 500 هزار تومان شروع می شود.

  10. سهراب گفت:

    سلام من یک سوال داشتم، در جایی از این مطلب شما نوشته اید که: “در لنز های ثابت امکان زوم بر روی سوژه مورد نظر وجود ندارد، لنز های وریفوکال دارای دو فاصله کنونی هستند و در نتیجه امکان زوم مکانیکی بر رو ی سوژه وجود دارد.”
    خب این یعنی این که اگر از لنز ثابت استفاده کنیم نمیتونیم روی تصاویر زوم کنیم؟
    ممنونم از تیم خوب ایمن موج ثامن

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. بله، شما اگر از لنز ثابت استفاده کنید دیگر نمی توانید روی تصاویر خود زوم کنید، البته قابل ذکر است که می توانید زوم دیجیتال انجام دهید.

  11. صدرا گفت:

    سلام با یک میلیون تومان چه دوربین دامی رو پیشنهاد می کنید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. کاملا بستگی به پروژه شما داره؛ اما دوربین مداربسته هایک ویژن DS-2CE76H0T-ITPF میتونه انتخاب خوبی باشه

  12. احمد رضویان گفت:

    معایب دوربین مداربسته دام فقط همون دو موردی هست که توی محتوا نام بردید؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. سخت هست که بخواییم در رابطه با دوربین مداربسته دام معایب بگیم، اما به صورت کلی همون دو مورد جزو مهم ترین معایب دوربین مداربسته دام هست.

  13. shervin گفت:

    میشه بگید بهترین مکان نصب دوربین مداربسته دام چیست؟ توی محتوا مکان های زیادی رو گفتید و من گیج شدم.

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. به صورت خلاصه می تونیم بگیم که بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته دام، بر روی سقف می باشد.

  14. حسین گفت:

    زاویه دید دوربین مداربسته دام به چه شکل هست؟ از بالت بهتره؟

    1. ایمن موج ثامن گفت:

      با سلام و احترام. به صورت کلی اگه بخواییم بگیم، دوربین مداربسته دام دارای زاویه دید وسیع تری نسبت به دوربین مداربسته بولت دارد، البته که محصل نصب دوربین هم در این زمنیه بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *